הרצאה חוזרת
מקבלת הזמנה ל'הרצאה חוזרת', חושבת שלא קראתי טוב, אולי התכוונו הרצאה נוספת, אולי פגישה חוזרת… הרי לא התכוונו לכך שאגיע להרצות שוב את אותה הרצאה בפני אותו קהל… נכון?
מרימה טלפון ומנסה להבין את פשר העניין, על הקו מאמן וותיק ומעט מתוסכל. הוא מרגיש שההרצאה הייתה מצויינת ושבהתחלה הייתה לה השפעה על הספורטאים, אבל עכשיו כמה חודשים אחרי, הם כבר שכחו את כל הכלים שקיבלו בהרצאה ורק מעטים משתמשים בהם.
מבינה בהחלט את אכזבתו, הרי כשאנחנו בלעוף מעבירים הרצאה בנושא פסיכולוגיה של הספורט ואימון מנטאלי לקבוצת ספורטאים, לא משנה באיזה נושא אנו עוסקים, מוטיבציה, לחץ, עבודת צוות וכו' תמיד ניתנים בסוף ההרצאה כלים לספורטאים, "שידעו מה לעשות ברגעי הלחץ".
ולמרות שניתן הסבר למאמנים שההרצאה היא רק חלק ראשון במסע לעבר היכולת של הספורטאים לדעת להרגיע עצמם. אני מקבלת מיילים ובקשות לעזרה כי אמנם ההרצאה הייתה טובה מאוד, אבל בפועל רק חלק מהספורטאים מיישמים את הכלים שקיבלו.
אבל זה ברור, אם לא הוקדש זמן עבודה באימון ליישום ותרגול הכלים, איך הם יזכרו את הכל?
הרי בסופו של דבר, כמו כל טכניקה, מיומנות או כלי שהספורטאים רוכשים, גם את הפן המנטאלי חייבים לתרגל וליישם באימונים.
שחקן זורק לסל מאות ואלפי זריקות עד שהביצוע שלו טוב. הוא בועט בכדור בלי סוף, מתרגל סגנון הלוך חזור, מנתר מתגלגל, וכל מיומנות כזו עושה עשרות אלפי פעמים.
כך צריך גם עם מיומנויות מנטאליות שונות. אם ספורטאי לא יתאמן על חשיבה חיובית, על טכניקות לפני זריקת עונשין או חבטת סרב, אם לא יאמנו אותו על להתרכז במצבים בהם יש רעש מסביב, מדוע שיוכל לעשות זאת נכון?
אי אפשר לצפות רק שהספורטאים "יהיו אחראיים" ויעשו זאת ללא גיבוי והתייחסות של המאמנים עצמם. חייבים להקדיש זמן לעבודה על כלים אלו באימונים.
לפני כל הרצאה או סדנה שפסיכולוג מצוות לעוף מעביר, אני מדגישה את חשיבות נוכחות המאמנים ואנשי צוות המועדון במפגש כדי שיוכלו ליצור שפה משותפת עם הספורטאים בהמשך באימונים ואפקט ההרצאה לא ישכח עם הזמן.
ככל שהמאמנים יקדישו זמן והתייחסות באימונים כך הספורטאים יבינו את חשיבות הנושא וירצו מעצמם לתרגל, להתנסות ולחזק את היכולות המנטאליות שלהם לצד יכולות נוספות אותם הם נדרשים להפגין באימון ובתחרות.
כיצד ניתן לעשות זאת? קודם כל לתזכר אותם בטכניקות שקיבלו, לעודד אותם להתאמן עליהן בבית, לבנות בזמן האימון תרגילים העוסקים בטכניקות אלו, להדגיש מתי עדיף ליישם מתוך עולם התוכן הספורטיבי והייחודי שלהם, ליצור משחק המדגיש כלי כזה או אחר כך שהנושא לא יהיה כבדרך אגב אלא נושא ספציפי שעובדים עליו ברגע נתון במהלך האימון.
אהבתם? שתפו את הפוסט:
פוסטים נוספים
היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך
ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות