pexels daniel reche 1556654 1

תהיה כוכב, אל תנסה לנהל את מערכת השמש

פיטוריו של דויד בלאט והרכילות על יחסיו עם לברון ג'יימס, העלו שוב לסדר היום את מורכבות וחשיבות היחסים הקיימים בקבוצת ספורט בין המאמן לבין כוכב הקבוצה. אמנם לא בכל קבוצת ספורט יש כוכב כזה בלתי מעורער, אך התופעה של כוכבות קיימת, והשפעתה על הקבוצה נראית ברבים.

כוכב יהיה השחקן שמחד הוא הטוב ביותר בקבוצה מבחינה מקצועית ומאידך הוא בעל השפעה חזקה על היחסים בקבוצה בין חבריה, זה יכול להיות מתוך הסכמה והליכה אחריו או מהיררכיה מתבקשת וחשש ממנו. מקומו של הכוכב והסכמתו עם דרכו של המאמן ישפיעו על הקבוצה ברמה הישירה, על המגרש, וגם באופן עקיף – בחדר ההלבשה. לכוכב יש כוח השפעה רב על הדינמיקה הקבוצתית ובחלקה גם על היחסים בין המאמן לחברי הקבוצה.

היררכיה בקבוצת ספורט מתבטאת במנהיגות נכונה, והיא קריטית להצלחה. בקבוצה בריאה יש מנהיג מרכזי אחד, וזהו המאמן, כשלצדו ובהסכמה איתו קיים המנהיג על המגרש אם תרצו המוציא לפועל של האסטרטגיה של המאמן, על פי רוב זה הכוכב. כל עוד ישנה שמירה של היררכיה בקבוצה והסדר נשמר, כלומר המאמן הוא בראש הפירמידה ואחריו שחקני הקבוצה בסדר זה או אחר, תשמר ההגמוניה המקצועית, אולם, כשיש חוסר הסכמה בין חלקיה של המנהיגות, אז מתחילה הבעיה ומתעצמת כשהכוכב הוא בעל עצמה חזקה יותר מהמאמן. זה מתאפשר עקב חדר ההלבשה או עקב ההנהלה.

במצב בו המנהיגות לא נשארת באופן ודאי בידי המאמן אלא מוסתת לידיו של שחקן בקבוצה או לעיתים לאיש הנהלה משמעותי, בשלב זה או אחר, תתפרק ההגמוניה בקבוצה דבר שיוביל לאורך זמן לכישלון מקצועי. הכיוון הוא גם הפוך. כשיש חוסר הצלחה או כישלון מקצועי, דבר המכניס את המערכת לקשיים ולחצים, נמצאת מנהיגות המאמן במבחן. במצבים בהם הכוכב הראשי לא הולך עם המאמן אלא נגדו, הדבר יכול להוביל לכאוס טוטאלי ולעיתים עד פיטורי המאמן.

היררכיה והסכמה על מנהיגות היא כלי חשוב מאד בהצלחה של קבוצה וביכולת שלה לצאת ממצבים קשים.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »