pexels kampus production 8154354

שליטה או לא שליטה

שליטה עצמית הינה היכולת לבצע פעולה מתוכננת בזמן המתאים וגם לעצור אותה בזמן המתאים, או במילים פשוטות: לעשות את הדבר הנכון במקום הנכון. מאמנים וספורטאים ברמה המקצועית יודעים שהצלחה מצריכה שליטה מסוגים שונים: שליטה מוטורית, טכנית וטאקטית.

למשל, בספורט קבוצתי שליטה מקושרת לרוב עם ניצחון, כאשר הקבוצה ששולטת על הקצב, האופי ועל מהלכי המשחק בעלת הסיכויים הגבוהים יותר לנצח. אך אולי, יכולת השליטה החשובה ביותר- השליטה הרגשית/פסיכולוגית, באה לידי דגש הרבה פחות.

חוויה השליטה הסובייקטיבית (כלומר, לא חייבת להיות שליטה בפועל) קשורה לירידה ברמות הלחץ והמצוקה הפסיכולוגית. למשל, מחקרים פסיכולוגיים הראו כי אנשים שנחשפים לאורך זמן לגירוי לא נעים, מצליחים להתמודד עמו זמן ארוך יותר כאשר נאמר להם שביכולתם להנמיך את עוצמת הגירוי (גם אם לא הנמיכו בפועל את עוצמת הגירוי), לעומת אנשים שנאמר להם שלא יוכלו לשלוט בעצמת הגירוי. כלומר עצם המחשבה שאדם שולט במצב מביאה לחוויה ומצב פסיכולוגי חיוביים יותר.

במקרים רבים, ספורטאים מצטיינים שואפים מטבעם להשיג כמה שיותר שליטה, הבעיה היא שלעיתים הם מתקשים להבחין בין נושאים שניתנים לשליטה (השקעה באימון, שינה ותזונה), לבין אלו שלא ניתנים לשליטה (יריב, שיפוט, מיקום סופי בתחרות/טורניר- למשל, מיקומו הסופי של שחקן טניס בן ימינו בטורניר גראנד סלאם מושפע בצורה ניכרת לפי השלב שבו הוגרל לפגוש את פדרר או נדל ). הבעיה עם נטייה זו הינה שהניסיון לייצר שליטה בסוגיות ששליטתנו בהם מעטה גורם למצוקה וגם בזבוז משאבים קוגניטיביים ורגשיים יקרים.
ברור אם כן, שספורטאי צריך למקד את תשומת הלב שלו בדברים שהוא מאמין שיכול לשלוט עליהם.

כאשר הספורטאי נמצא במצב כזה הוא נוטה יותר להאמין שמידת הצלחתו תלויה בו עצמו, ולכן יטה לקבוע גם מטרות ושאיפות המתאימות ליכולותיו וכישוריו. כיום, קיים קונצנזוס במחקר הפסיכולוגי שהתמקדות במה שאנו שולטים בו, בשילוב עם האמונה שתוצאות מעשינו תלויות בנו (בשפה הפסיכולוגית – "מיקוד שליטה פנימי"), מקושר עם מוטיבציה גבוהה ויכולת להתאושש לאחר כישלונות.

המצב ההפוך – מצב בו מיקוד הספורטאי בסוגיות שאינן תחת שליטתו וייחוס תוצאות פעולותיו מכוון לגורמים חיצוניים (גורל או אנשים אחרים, ובשפה הפסיכולוגית- "מיקוד שליטה חיצוני"), מקושר עם מוטיבציה נמוכה וקשיים בהתמודדות עם כישלונות, שהרי הספורטאי אינו מאמין שהדברים באמת תלויים בו. כמובן שגם רמת החרדה של ספורטאי כזה תהיה גבוהה יותר, וזהו מרכיב קריטי להצלחה בתחרות.

מה המסקנה אם כן? נסו להעלות למודעות את מיקוד השליטה שלכם לפני ובמהלך התחרות ולפעול מתוך מיקוד שליטה פנימי. נסו לזהות את הדברים עליהם אתם שולטים ומיקדו את הריכוז והמאמצים שלכם רק בהם. כך תוכלו לייצר חוויה חיובית אשר תרום ליכולת ההתמודדות וההצלחה שלכם.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »