pexels helena lopes 697243 1

רק רוצה לחזק את מה שאמרו- על חשיבה קבוצתית

השבוע צפיתי בישיבת עבודה בחברה שנותנת שרותי תקשורת. דלית, מנהלת החטיבה, העלתה דילמה מאתגרת בפני 20 מנהלים בכירים שלה, וביקשה שיציעו פתרונות יצירתיים שיעזרו לפתור את הדילמה.

אחת המנהלות המובילות, הציעה רעיון, ומיד נפתח סבב בו אחד אחרי השני, הציעו המנהלים כל אחד את הרעיון שלו. רק שכל הרעיונות היו נגזרת של הרעיון הראשוני. היו שקצת הרחיבו אבל אף אחד לא סטתה מהרעיון המקורי לכיוון אחר.
מה שבעצם קרה הוא שכולם נתנו את אותו הפתרון כמעט. המנהלת האחרונה אפילו אמרה: "אני רק רוצה לחזק את מה שכבר אמרו לפני כן" …

ראיתי את מבטה המבולבל של דלית, לא מבינה איך יתכן שבקבוצה כה גדולה ומגוונת מתפקידים שונים בחטיבה, כולם חושבים אותו הדבר ואף אחד לא מציע רעיון חדש ושונה מהאחרים?

חייכתי אליה, זו תופעה דווקא מוכרת מאוד בתחום הפסיכולוגיה החברתית, ואף נפוצה יותר בספורט קבוצתי. היא נקראת "חשיבה קבוצתית" (Group Thinking). זוהי הנטייה של חברי הקבוצה להביע דעה דומה ונטייה להסכמה מבלי להביע רעיונות שונים החורגים מדברי חבריהם לקבוצה.

הסיבה לתופעה היא שקיים לחץ לא מדובר המופעל על חברי הקבוצה לא לחרוג מדברי חבריהם ושהצורך באחדות קודם לשונות בדעות.
הבעיה היא שהתנהלות זו גורמת לכך שחברי הקבוצה לא "מרשים" לעצמם להביע את דעתם האמיתית, תהליכי קבלת החלטות מוחמצים ויש חוסר גדול במידע האמיתי.

מספר גורמים משפיעים על קיום התופעה:
1. ככל שהקבוצה מלוכדת יותר כך התופעה שכיחה יותר.
2. ככל שקבוצה מבודדת יותר, כך התופעה שכיחה יותר
3. מנהיגות חזקה ודומיננטית המכתיבה את דרך הקבוצה תגרום לתופעה להיות חזקה.
4. כאשר הקבוצה נמצאת בסיטואציה מורכבת ומלחיצה הדורשת החלטה מהירה.

החסרון בכך הינו שפעמים רבות יש קושי באיסוף מידע אמיתי ובאפשרות לתת לכל ספורטאי להתבטא. במידה ויש בעיה שהמנהל רוצה לברר את סיבתה, המידע לא יתקבל והנטייה לחשיבה קבוצתית תגרום לכך שלא תהיה למנהל האפשרות ללמוד באמת את הקשיים ולמצוא פתרון.

כדי למנוע מהתופעה לחזור על עצמה, אמליץ להבא, לאפשר לכל מנהל לכתוב את הרעיון שלו על דף, ולהקריא מתוכו בהמשך. לחילופין, אפשר היה לחלק את הקבוצה לקבוצות קטנות על מנת לאפשר להם לבואו לידי ביטוי ופחות להיות מושפעים מדעותיהם של שאר המנהלים בקבוצה, וכמובן שתחרות קטנה בין הקבוצות הייתה יכולה בהחלט להוסיף ליצירתיות.
יתרה מכך, זכרו, חשוב לחזק שיח פתוח וכנה, שאינו שיפוטי המאפשר לכל הדעות להיאמר ולהיבחן ביחד כקבוצה.
בהצלחה

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »