pexels mali maeder 1415810

פתרון רגשי, קוגניטיבי והתנהגותי

אריק הוא מאמן כדורמים. לפני זמן מה הגיע אלי לפגישת יעוץ עם מקרה שלא מצא לו פתרון. הוא סיפר על ליאת, שחקנית כדורמים בקבוצתו. הוסיף שהיתה שחיינית בעברה. לא היתה מהמצטיינות אך הוסיף שהיא מאד אוהבת מים. אריק תאר את ליאת כמי שהיתה שחיינית מאד שאפתנית וכיום בקבוצה יש לו הרגשה שהיא לא מרשה לעצמה להצליח מספיק. היא מתקשה במחמאות, מבטלת עצמה אחרי דברים טובים שהיא עושה, ומאד ביקורתית כלפי עצמה. "אני חייב להודות שזה אופייני להרבה בנות בקבוצתי" אריק הוסיף בגילוי לב. מה עושים עם זה?

לאחר שיחתי עם אריק, העלתי את המקרה בפני כמה מאמנים שאני מלווה. עניין אותי לשמוע מה הם היו עושים במקרה כזה.

"הוא צריך להציב לה מטרות קטנות ולחזק אותה בכל פעם שיש הצלחה" הציע אחד המאמנים.

"כדאי למאמן לפרק כל ביצוע לתתי פעולות ולמצוא כל הזמן את הטוב במה שהיא עושה" הציעה מאמנת אחרת.

מאמן אחד הסביר שזה אופייני לבנות, וצריך להסביר להן שגם לבנות מותר להצליח. (מעניין היה לשמוע מאמן זכר אומר זאת).

הפתרונות שהציעו המאמנים היו ללא ספק מאד יצירתיים אך הם היו מאד טכניים, התנהגותיים. הרגשתי שחסרה לי הבנה עמוקה יותר לסיבה שמובילה להתנהגות הנערה כיום. מדוע בעבר איפשרה לעצמה להצליח? ממתי היא כבר לא מאפשרת לעצמה? ומה גרם לכך?

פעמים רבות פתרוןהתנהגותי זו הדרך הטובה ביותר להצליח לעזור לספורטאי שלנו להתמודד עם קשיים אך זה יקרה רק אם הפתרון הטכני/ התנהגותי, תואם את ההבנה הרגשית לקושי.

אם אכן הסיבה לקושי להצליח נובעת מכך שהיא ביקורתית ואולי אפילו פרפקציוניסטית, ואי לכך רק ביצוע מושלם יהווה אצלה הצלחה, הרעיון לחלק את הפעולה לתת פעולות ולמשב כל חלק בנפרד הוא פתרון מצוין. אולם, אם הקושי הרגשי של הנערה שונה במהותו מהפתרונות שנתנו לדוגמא, הוא קשור לכך שהיא תופסת את עצמה כמי שאסור לה להצליח, או כמי שלהצלחה יש מחיר רגשי וחברתי גבוה, הפתרונות שהוצעו כמו לאפשר לה להצליח, לא רק שלא יעזרו לה אלא אף יחמירו את הקושי הרגשי המניע את אותה התנהגות של המנעות מהצלחה.

צריך לזכור, כדי שפתרון יהיה פתרון טוב, חייבת להיות הלימה בין המרכיבים הרגשי, חשיבתייוהתנהגותי שכן אחרת, הפתרונות עשויים רק להחמיר את הקשיים.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »