pexels scott webb 136415

עבודה עם ביופידבק

לחץ, זה משהו שאנחנו חווים הרבה בחיים, במיוחד לפני ארועים חשובים או גדולים. לחץ הוא חלק אינהרנטי מעולם הספורט, ואנו פסיכולוגי הספורט נקראים לעזור לספורטאים לדעת להתמודד עם תחושות הלחץ שהם חווים. התחושה היא הרבה פעמים של התרגשות שלא ניתנת לשליטה, דופק מהיר, ידיים מזיעות, נשימות קצרות, הגוף כולו נדרך לקראת האירוע.

עולם התחרות מעצם קיומו, מייצר מכבש לחצים. זה עולם שמושתת על השגיות. וההצלחה שלך היא בדרך כלל הכישלון של המתחרה. לחץ יכול להניע לתוצאה טובה יותר ולחץ גם יכול לשתק. הכל תלוי ביכולת של המתחרה לנטרל את האלמנט המלחיץ.

אודי הוא שחיין מחונן בן 13 באחד ממועדוני השחייה בארץ. באופן קבוע הוא מרגיש לחוץ מאד בתחרויות ובמיוחד רגע לפני שנכנס לחדר ההצבות. הדופק שלו גבוה, מרגיש שהבטן שלו מתהפכת, סחרחורות ומחשבות שליליות מציפות אותו.

אודי כמו רוב הנערים בגיל ההתבגרות, הוא לא וורבלי ומתקשה לבטא במילים את תחושותיו. דבר שהקשה מאוד לזהות את גורם הלחץ אפילו בפגישה של אחד על אחד, וכל ניסיון לדובב אותו, הוביל לחוסר שיתוף פעולה, השפלת מבט וביישנות. בחרתי לשנות גישה ולנסות שימוש בטכניקות רגיעה, הרפיה ודמיון מודרך.

ניכר היה כי אודי מתחבר לכלים אלו והם אכן עוזרים לו להתמודד עם רמות הלחץ, אבל לא ניתן היה לדעת איזו טכניקה היא היעילה ביותר עבורו ולכן החלטתי לנסות שימוש בביופידבק.

ביופידבק הנה שיטת אימון וטיפול מתקדמת, מהנה וחווייתית. המלמדת כיצד מגיב הגוף במצבים שונים כמו לחץ וחרדה, תוך הקניית טכניקות רגיעה ודמיון מודרך, במטרה להגיע למצב של רוגע ושלווה רגשית ומנטאלית, במצבי לחץ.

במהלך המפגש, מחברים לקצות האצבעות חיישנים המעבירים מידע על שינויים פיזיים שעוברים על הגוף (דופק, חום, נשימה…) למסך מחשב, כך שניתן לראות בכל זמן נתון (הן בצורה גראפית והן באמצעות משחקים ממוחשבים) כיצד הגוף מגיב, וללמוד על מערכת היחסים שבין הגוף לתחושות הפנימיות והרגשיות שלנו. זוהי טכניקה המסייעת למטופל ללמוד, איך לשלוט באופן עצמאי על תגובות הגוף במצבים השונים (רגיעה מול עוררות).

היתרונות בשיטה הם שהמטופל מצליח, בזמן קצר ובצורה מאד מהנה, לרכוש מיומנויות אפקטיביות להפחתת תחושות הלחץ, ואלו נשמרות לאורך זמן. ספורטאים אשר סיימו תהליך של עבודה עם הביופידבק מדווחים על התמודדות טובה יותר במצבי לחץ, הפחתת הסימנים הנגרמים כתוצאה מגורם הלחץ או החרדה ושיפור ביצועים בענף בו הם מתחרים.

ובחזרה לאודי, תוך כדי עבודה עם הביופידבק הצלחנו לזהות אילו טכניקות עזרו יותר ואילו פחות, ניכר שהוא הפנים אותן בצורה טובה, כי את התוצאה ראינו כבר בתחרויות האחרונות.

הביופידבק מיועד לכל אדם הזקוק לעזרה במצבי מתח או חרדה. הטכניקה מתאימה מאוד לילדים המתקשים להסביר מה עובר עליהם, אך יכולה להתאים גם לאנשים בוגרים החווים חרדה כגורם משתק מפעולה.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »