pexels zachary debottis 2491427 1

ספורט ככלי התמודדות עם סמכות

פעם אמרה לי מאמנת התעמלות מכשירים אמירה שהצליחה לבלבל אותי:
היא אמרה שהמתעמלות שלה צריכות להתייחס אליה ולהאמין בה כמו שאדם דתי מאמין לאלוהיו כלומר, "כשאני אומרת לילדה המתאמנת בתרגיל על המקבילים, לעזוב את הבר העליון ולתפוס בתחתון, היא צריכה להאמין ב100% בכך שאני מאמינה שהיא יכולה לעשות זאת".

כך היא הסבירה את הדרישה הקיצונית שלפתע נשמעה לי כמעט הגיונית. אם כן, האם כך ילדים ובני נוער צריכים להתייחס למאמנים שלהם, והאם זו הדרך להקנות להם כלים ללמידה איך להתמודד עם דמויות סמכות בחייהם?

ברור לכולנו שכל חיינו אנו נפגשים עם דמויות סמכות וצריכים להסתדר איתן. בבית־הספר, בצבא, באוניברסיטה, במקום העבודה, ואפילו ביומיום בבית עם ההורים. אנו חיים בהיררכיה שבה אנו נמצאים במקומות שונים בעיקר כל עוד אנו צעירים. בשלב זה של חיינו אנו נמצאים בתחתית ההיררכיה ולכן יש מעלינו דמויות סמכות. היכולת "למצוא את מקומנו" מול דמות הסמכות, לדעת להפיק את הביטחון מקיומה מחד ואת היכולת לקבל את מרותה מאידך, זהו כלי מאד חשוב בחיים הבוגרים. הילד מפתח תלות ובו-זמנית בוחן את כישורי העצמאות שלו. הוא נשען על דמות הסמכות ומתעקש לסיפוק צרכיו במקביל. ילד צעיר וכן מתבגר מפתח מערכת של אמון בסמכות ואופן התנהלותה בעולם וחייב לפתח אמון בעצמו וביכולותיו.

מובן כי לסמכות יש "עבודה" רגשית ונפשית מאד קשה במילוי התפקיד והדבר דורש ממנה להיות מסוגלת לראות את צרכי הילד/מתבגר הרבה לפני הצרכים שלה.

כפי שמצוין לעיל, ילדים פוגשים דמויות סמכות בבית ובבית הספר, בפעילויות שונות ובכלל, במרבית המקרים כל בן משפחה קרי דוד ודודה הופכים להיות נותני הוראות ו'פקודות'. סימולציה מצוינת לכך מתרחשת בספורט ובמערכת יחסי-הגומלין עם המאמנים. הילדים שהינם ספורטאים זוכים להיחשף רבות לדמות הסמכותית. לכן, למאמנים יש תפקיד מרכזי בפיתוח יכולת ההתמודדות מול דמות סמכות בעיקר במצב בו הספורטאי צריך להפיק מעצמו את המסוגלות המרבית. פעמים רבות הנני שומעת מהורים כי ילדם מקשיב למאמן יותר מאשר להם. אין ספק שיש כאן מערכת יחסים מורכבת שדורשת משני הצדדים השקעה עמוקה ומשמעותית בקשר. זוהי הזדמנות ללמידה אמתית של מחויבות, של תלות, אמון בדמות סמכות וכדומה.

כאשר הדבר נעשה נכון, יש כאן למידה משמעותית ראשונה במעלה.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »