pexels alexander nadrilyanski 3651672

ספורט אישי וקבוצתי- יש חיה כזאת?

שחייה, טניס, כדורסל, אופני כביש, מה מהם ספורט אישי ומה קבוצתי? קרוב לוודאי שאתם סבורים שזה ברור. שחייה זה ספורט אישי כי כל אחד הוא לעצמו ולא תלוי באחרים וכשהוא מתחרה, הוא מתחרה כיחיד, מנצח לבד או מפסיד לבד – התשובה ברורה, ספורט אישי. בכדורסל הדבר ברור גם כן, אתה מתאמן בקבוצה ותלוי באחרים כדי להצליח, ולכן ברור שזהו ספורט קבוצתי. ואופני כביש? מתאמנים יחד ומתחרים יחד והפרס ברמה האישית, כלומר התלות היא חלקית – אז על מה מדובר, אישי או קבוצתי?

בקיצור, אני רוצה לרווח קצת את השורות בין המושגים הללו ולהוסיף את הפן הפסיכולוגי.

 

ההבחנה המקובלת בין ספורט אישי וקבוצתי מתמקדת באופן שבו אתה מתחרה: לבד או בקבוצה. כשאתה מתחרה בקבוצה, הספורט מוגדר כקבוצתי וכשאתה מתחרה לבד, הספורט מוגדר כאישי.

כפסיכולוגית ספורט כשאני בוחנת את ההבדלים בין הענפים, אני מגלה כי קיימים משתנים מאוד משמעותיים המשותפים לענפים שונים ולתהליכים אותם חווים הספורטאים גם אם על פניו חילקנו אותם לאישיים או לקבוצתיים.

לדוגמה, השפעה סביבתית. המחקר הראשון ששויך לעולם פסיכולוגיית הספורט היה על התנהגותם של רוכבי אופניים הרוכבים לבדם לעומת הרוכבים בקבוצה. חוקר בשם טריפלט גילה עוד בסוף המאה ה18 כי לנוכחות רוכבים אחרים יש השפעה על מידת המאמץ ועל קצב הרכיבה של חבריהם לקבוצה. כלומר, לאחרים יש השפעה על דרך האימון של הרוכב. אם כן, האם מדובר בספורט אישי או קבוצתי?

לחילופין, בכדורסל למשל, השחקנים לא תלויים בחבריהם בדיוק של הזריקה לסל, האם הדבר הופך את הענף לאישי? האם הרצון של כל אחד מחברי הקבוצה להיות הכי טוב ולעשות את הנקודות האישיות שלו, לעתים ללא התחשבות מה נכון לקבוצה עצמה, הופך את הכדורסל לספורט אישי?

ומעבר לכול, מה נגיד על אופני כביש? אתה מתאמן חלק גדול מהזמן לבד על האופניים. מתחרה נגד השעון, מול עצמך, מתחרה כל הימים יחד עם חבריך לקבוצה ותלוי בהם תלות עמוקה ואמתית, ולבסוף זוכה לבד במדליה – ובכן, מה נאמר על ענף זה?

 

 

לסיכום הנושא, אני רוצה לחדד: תופעות פסיכולוגיות של תלות הדדית, השפעה על מוטיבציה, השוואה חברתית ועוד, אנו מוצאים בענפים אישיים וקבוצתיים כאחד. מודעות ושימוש יעיל במשתנים פסיכולוגיים אלו משפר את תהליכי האימון של כל ספורטאי באשר הוא.

שלבו בין אימונים אישיים וקבוצתיים בכל ענפי הספורט. לאימון ליד אחרים ולעבודה הקשה עם קולגות ומתחרים, יש ערך מקצועי גבוה מאוד. אנחנו משתפרים עקב התחרות הגלויה והסמויה, משקיעים יותר אנרגיה ולומדים מהתבוננות בזולת. לאימונים אישיים יש ערך חשוב גם כן – אתה מרוכז בביצועים שלך, מתמודד לבד עם רגעי משבר ומוצא את הכוח הפנימי להתגבר.

 

ספורט אישי או קבוצתי?

לא משנה ההגדרה, העיקר לעבוד קשה וליהנות!

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »