pexels miguel a padrinan 194094 1

סמכות פורמלית אינה בהכרח מנהיגות

השבוע חברה התקשרה להתייעץ, הבן הצעיר שלה חווה תסכול מחוסר שיתוף פעולה בסביבת בית הספר. היא סיפרה בגאווה איך מונה על ידי המנהלת להיות יו"ר מועצת התלמדים בתחילת השנה, אבל השנה תיכף מסתיימת והוא עדיין לא זוכה לשיתוף הפעולה הראוי מצד יתר החברים במועצה. למעשה, לא רק שהם לא משתפים איתו פעולה, הם הולכים אחרי תלמיד בוגר יותר שנמצא גם הוא במועצה וכולם חשבו שהוא צריך להיות היו"ר.

אז למה הוא לא מוותר על ה'מעמד' ונותן לבוגר להיות היו"ר? שאלתי בתמימות. הוא ניסה, הבוגר לא רוצה, אין לו זמן להיות היו"ר… אני מבינה את התסכול שלו. וזה גם מאוד התחבר לי לפניה של עמי בשבוע שעבר.

פנייה של אדם מיואש. עמי מאמן כבר שנים. השנה נתקל בקבוצה מאד מאתגרת, והוא חווה חוסר הצלחה. היחסים בינו לבין השחקנים לא טובים. יש הרבה מרמור אצלם, האווירה לא טובה, ונוצרו קליקות בתוך הקבוצה.

עמי מתאר קבוצה שהתחילה את השנה טוב אך לאורך השנה משהו התקלקל. הוא מרגיש שהם לא מכבדים אותו. נכנסו למאבקי כח והוא לא מצליח לצאת מזה. הם מתלוננים על כל דבר, ולא משתפים פעולה.

במהלך השיחה עמי החל להבין, שהוא אמנם המאמן בפועל על המגרש, אך מזמן איבד את מנהיגותו מול השחקנים. הוא חזר על המשפט "אני המאמן ואני הקובע" המון פעמים.

לכל קבוצה יש מנהיג. תמיד. המנהיג יכול להיות מנהיג שממונה על ידי סמכות חיצונית ומעמדו נובע מהמדרג הארגוני. כמו מאמן שמונה על ידי הנהלת הקבוצה או הבעלים, או כמו קפטן שמונה על ידי המאמן. ובמקרה של חברתי, יו"ר מועצה שמונה על ידי המנהלת. זוהי המנהיגות הפורמלית של הארגון, הקבוצה, המועצה…

במקביל למנהיג הפורמלי קיימת מנהיגות שאינה פורמלית, כזו הצומחת באופן טבעי מתוך הקבוצה ונובעת מהאמון שחברי הקבוצה נותנים במנהיג ובנכונות שלהם ללכת אחריו.

לא תמיד המנהיג הפורמלי יהיה גם המנהיג הלא פורמלי, ובמקרים רבים, מתעוררת במצב זה בעיה.

אנו פוגשים רבות מצבים שהסמכות שאמורה להוביל – הפורמלית – לא מצליחה לבצע את משימתה. במקרים כאלו, אפילו טרם כניסתה של מנהיגות אחרת למעגל הפעולה, יאבד המנהיג המכהן את השפעתו ואנשיו לא ילכו אחריו.

זה מה שקרה אצל חגית, זה מה שקרה לבן של חברתי. הם לא שמו לב שהם מאבדים את המנהיגות שלהם. הם נשענו על המינוי, הפורמליות, והדבר לא מספיק כדי שהקבוצה תמשיך אחריהם.

זו הבנה לא פשוטה ולא נעימה. ההבנה שאיבדת מנהיגות, סמכות. אולם, זה שיעור חשוב לעתיד. אם לא תפתח את הכישורים והדרכים להנהיג, עבודתך לא תצלח.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »