סכנות שקטות
כשהייתי צעירה ויפה, הייתה לי חברה שבכל פעם שחזרה הביתה הייתה מבצעת טקס שלם של טשטוש סימנים לכך שעישנה. מחליפה איתי סווטשרט, מחביאה את הקופסא במגפיים והמצית על עדן החלון של השכנה ולסיום לוקחת חצי מסטיק מנטה. הכל רק שההורים שלה לא ידעו שהיא מעשנת, כי לדבריה "יהרגו אותה".
1991, האינטרנט הראשון עולה לאוויר בלידה שתשנה את פני האנושות. העולם הגדול הופך להיות קטן ונגיש יותר. היריעה קצרה מלתאר את המשמעויות שכולנו חווים ויודעים מאז אותה לידה מפורסמת. אך האם נתתם דעתכם למשמעות החינוכית של השינוי?
מה הקשר בין השניים? חשיבות התפקיד שאנו לוקחים על עצמנו ההורים אל מול האיום החיצוני.
במקרה של החברה והסיגריות, ההורים מעולם לא יצרו שיח אמיתי סביב ההרגל הזה שלה. הם פשוט קבעו עובדה שהיא לא תעשן או שתענש. מה שגרם לה להחביא את המעשה והפך אותה לקרימינלית אמיתית ויותר מזה למכורה קשה, ככל שאסרו יותר כך עשתה זאת בהחבא ובתדירות גבוהה.
במקרה של האינטרנט שיצר שינוי מהותי מאד ברמת התכנים הרבים שהוא מספק, לטובה ולרעה, וברמת מהירות המידע שהוא מעביר. הוא מביא איתו מהירות מידע וזמינות מחד, אך עשויי להיות מציף קוגניטיבית ורגשית מאידך, דבר שמחייב אותנו כהורים לקחת אחריות ולכוון את ילדינו להשתמש נכון במידע המועבר ממנו.
לאור פערי הדורות ולאור פשטות וזמינות המידע, ילדינו יכולים, מבחירה או שלא, להתקל במידע מורכב ואף מסוכן. הסקרנות הרבה והקלות מביאה בני נוער להכנס לעומקו של האינטרנט אפילו עד מצב של לסכן עצמם, ואנו ההורים מאבדים אחיזה.
שאלה אותי אמא בהרצאה על גיל ההתבגרות, איך אנחנו יכולים לשלוט על הנושא המורכב הזה. ואני השבתי שאנו לא יכולים. הילדים מפותחים ומתוחכמים מאיתנו והרצון לשלוט יביא רק רע. כיוון החשיבה צריך להיות לגמרי אחר.
אנחנו צריכים לכבד, ללמד אחריות ולפתח מערכת אמון מול הילדים. אם ננהג כלפיהם כבלשים הם ינהגו כלפינו כפושעים המסתירים את פשעם. כמו הגדרות שהוסרו ממגרשי הכדורגל והורידו משמעותית את רמת האלימות במגרשים כך גם ביחסינו אל הילדים שלנו. תפקידינו לחנך ולכוון אך לא לבלוש ולחשוד. ללמד אותם את היתרונות ולדבר בפתיחות על הסכנות. להציע להם לגלוש בחברתינו אל מחוזות מורכבים ולהראות להם את הסכנה הקיימת בחשיפה למידע ולקהל לא תואם את הגיל. לדבר על יופיה של הסקרנות שלהם אך גם על הסכנה שבהשתלטותה על חשיבתם.
יש כלל חשוב שכדאי לזכור, דברים שלא מדברים עליהם לא אומר שאינם קיימים, רק אומר שהם לא מקבלים קול. לכן למילים הנשלטות והנבחרות יש הרבה מאד כח מקדם.
אהבתם? שתפו את הפוסט:
פוסטים נוספים
היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך
ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות