pexels daniel reche 3601097 1

מניפולציה

הבנים שלי צוחקים עלי לפעמים שאני כמו כלב גישוש, מריחה תרגילים פסיכולוגיים מקילומטר. הם גם יודעים שלא כדאי להם לנסות אותי, למרות שהם נהנים מהאתגר. כשהיו קטנים, הייתי נותנת להם להנות מהספק שהצליחו להערים עלי. אבל היום כשהם כבר גדולים הם מצליחים לזהות מתי אני מזייפת ומשחקת אותה כאילו לא עליתי עליהם. בסך הכל זה משחקי מחשבה שמחדדים לשנינו את החושים והמחשבה היצירתית. וזה משחק שמהנה לכל הצדדים כל עוד שנינו עומדים בחוקי המשחק, וברור לשנינו מה הגבולות.

גם הלקוחות שלי בדרך כלל מודעים לתכונה הזאת שלי, שמאוד קשה לעשות לי "תרגילים פסיכולוגיים". אבל ההורים שלהם לעומת זאת לא מפסיקים להפתיע בנסיונות!

רון, לקוח חדש וצעיר. כמו כל פגישה ראשונה עם קטין, את השיחה קיימנו כשהוריו נוכחים בפגישה. במהלך המפגש קלטתי שהאמא שמנסה להשתלט על הסיטואציה, לא נתתי לה. הנער לעומת זאת, נראה כפרטנר בוגר ומצויין לעבודה. הסכמנו שהמפגשים הבאים יהיו של רון ושלי לבד.

כך סיימנו את הפגישה בהסכם לא כתוב, שתכני הפגישות יישארו בין רון לביני, אלא אם רון יחליט לשתף אותם. אני לא אעביר להם מידע אלא אם אחשוב שיש משהו קריטי וגם אז בידוע של רון. אם ההורים רוצים לדבר איתי הם מוזמנים כמובן, לאחר שיידעו את רון. אם מודאגים או מבקשים מידע, אתן רק את דעתי ולא את תכני הפגישות.

החוזה שבעל פה נעשה מסיבה אחת חשובה מאוד! לשמור על תחושת בטחון אצל המתבגר, ושידע שאני פרטנרית לעבודה ושותפה לסוד. כולנו הסכמנו לתנאי העבודה.

יומיים אחרי פגישתנו הראשונה לבד, ואמא של רון מצלצלת. רוצה להפנות אלי מאמן, שאעזור לו. הודיתי לה ואז שתיקה בקו.

אני אשת מקצוע ותיקה ומזהה משחק פסיכולוגי כשאני נתקלת בו. במקרה הזה האמא ניסתה לעשות עלי מניפולציה "מרחוק". כאילו חיפשה "תרוץ" להתקשר בשביל מידע. שתפתי פעולה עם השתיקה. אחרי כמה שניות מביכות היא אמרה:

"נו…",
"נו, מה?" שאלתי.
"נו, מה עם רון?"
"מצוין" לא נדבתי שום מידע.
"הוא מדבר?"
"כן".
"מה באמת?"
"כן"
"ומה הוא אומר?"
"תשאלי אותו"
"הוא לא מספר לי"

לא מפליא אותי, חשבתי בליבי. הרגשתי באותו רגע מה שרון מרגיש הרבה פעמים. האמא עושה עליו מניפולציות. כמו שמנסה לעשות לי.

מניפולציה זו סוג של השפעה חברתית בה אדם מנסה לשנות תפיסה או התנהגות של אדם אחר באופן ערמומי ולא ישר. מפעיל המניפולציה עלול אף להציג מידע מסולף או אפילו להשתמש ברמייה או ניצול, במודע ומטרתו להטעות את האדם האחר, כל זאת למען רווחתו האישית של מבצע המניפולציה. אנשים ינהגו באופן מניפולטיבי כדי להשיג משאבים או לקבל תחושת גמול נפשי.

שאלתי אותה "תגידי ניסית לשאול את רון באופן ישיר מה היה אצלי בפגישה? נגיד לומר לו שאת נורא סקרנית מהפגישה איתי ואולי הוא מוכן לשתף אותך?"

אני חייבת להודות שראיתי דרך הטלפון את פיה הפעור ואת התדהמה שכסתה את פניה.

"לא" היא אמרה מבוישת קלות….

"תנסי" הצעתי, "גישה ישירה עם בני נוער היא אחד הכלים הכי חשובים בבניית מערכת יחסים טובה."

בהצלחה!!!

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »