pexels zac frith 918798

מחליפים תפקידים

פורים חל השבוע, וחברה סיפרה שיש לה מסורת כזאת להחליף תפקידים עם הילדים ליום שלם, 24 שעות בהן הילד הוא הקובע בבית, אבל גם האחראי על המטלות וההורים יכולים להתנהג כמו הילדים (כמעט).
הילדים אחראיים על הכנת הארוחות, על הקניות, ועוד כמה משימות. כך שבכל שנה עולה כמות המשימות וחשיבותן. המטרה, לגרום לילדים לראות את הדברים מעיני ההורים.
רעיון נפלא, החמאתי לה.
בטח נפלא, היא ענתה, זה רעיון שלך!!

ואז נזכרתי, שבכל פעם שאנשים שואלים אותי על החלטות מקצועיות של מאמנים "למה מאמן העלה את ההרכב הזה", "למה עשה חילוף כזה ולא אחר", של שופטים או של מאמני כושר "למה מאמן הכושר עושה דווקא את התרגילים הללו", אני עונה בפשטות, כי הוא המאמן או השופט.

לכל אחד בספורט יש את התפקיד שלו. אני כפסיכולוגית לא מתערבת בהחלטות מקצועיות, לא מדברת על כושר וכמובן שלא נותנת הצעות הקשורות לתזונה. כל איש ומקצועו. אני עוזרת בתחומי העיסוק שלי. במצב הרגשי של הספורטאי, במצבו המנטאלי ובהתנהגותו.

אחד הכלים בהם אני משתמשת כדי לסייע לספורטאים הוא החלפת תפקידים דמיונית. אני "נכנסת" לנעליהם, מנסה לראות את הדברים מנקודת מבטם, מבינה את מה שעובר עליהם, ואז "חוזרת" למקומי וממנו מנסה לעזור לספורטאי לראות את הדברים אחרת. להתקרב לרגשותיהם, להבין אותם ולראות איך תהליכי חשיבה אחרים יעזרו להם להתקדם.

המוכנות "להכנס" ולו לרגע לתפקידם, לא מבחינה מקצועית אלא מבחינה רגשית, היא כלי עבודה חשוב שכל אחד יכול להשתמש בו. ממש כמו שהצעתי לחברתי לפני מספר שנים והיא יישמה זאת עם ילדיה.

כשאני רואה קהל זועם, אני יכולה להבין את תסכולם, גם אם אני לא אוהדת אף קבוצה. כשאני רואה מאמן מתוסכל, אני יכולה להבין את רגשותיו גם אם אני אינני המאמנת. כשאני רואה ספורטאי לחוץ, אני יכולה ללמוד על הלחץ שלו ומשם לעזור לו להתמודד איתו, גם אם אני אישית לא נלחצת מאותם דברים. אני כאילו מחליפה עם הסובבים אותי תפקיד….

הטכניקה הזו יכולה לעזור לכל מאמן או ספורטאי באשר הם. במערכות יחסים שלכם עם האחר, הכנסו לנעליו לרגעים לפני הביקורת, לפני הכעס, נסו לראות את הדברים מנקודת מבטו, אולי פתאום תראו דברים אחרת.

זכרו, אף פעם אין לנו את כל הידע ואת כל ההבנות שיש לאחר, אבל יש לנו את היכולת לנסות לראות דברים בדרך אחרת שתקדם את מערכות היחסים.

הרעיון שלה ליישם את זה דווקא בפורים, מצא חן בעיניי, זו בדיוק האווירה הדרושה כדי לעשות את זה באופן טבעי עבור הילדים. וכך גם ההורים וגם הילדים מרוויחים את ההסתכלות מהצד השני.

חג שמח!

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »