pexels bk aguilar 945471

מה המחיר של עבירה מדומה?

התרגשתי לקבל מייל מחבר קרוב ואליו מצורף מחקר שחשב שיעניין אותי. התרגשתי מזה שחשב עלי, ואף ריגש אותי יותר לגלות שאת המחקר הוביל המנחה המקסים שלי בלימודי התואר השני, פרופ' מיקי בר אלי הענק!

המחקר שהתפרסם ב-2014, בדק האם כדאי לשחקני כדורסל לביים עבירת תוקף. נבדקו מאות מצבים שגילו כי מרבית הנפילות של השחקן המגן
(כ62%) הן נפילות שאינן "אמתיות" כלומר, לא נוצר מגע אמתי או שנוצר מגע קל בין השחקן התוקף למגן, והשחקן המגן "מביים" נפילה.

בבדיקה האם השופטים קיבלו את העבירה לכאורה, מסתבר שרק ב7.4% מהמקרים השופט שרק לטובת המגן לעומת כ33% במצבים בהם אכן הייתה עבירה.

גם אם האחוז נמוך, עדיין יש כאן קבלה של שריקות לטובת המגן, גם במצבי דמי. האם זה משתלם?

על פי המחקר, לא רק שהדבר אינו משתלם אלא אף מזיק. לאורך הזמן, נפילות אלו פוגעות בביצועים האחרים של השחקן וחבריו לקבוצה, כמו ספיגת סלים, עבירות וכדומה בזמן שהשחקן על הרצפה.

המחקר הזה מחדד נקודה חשובה במצבי תחרות בספורט. לעיתים קרובות אני מוצאת שחקנים מתעסקים בהתנהלות השופט במקום להיות עסוקים במשחק. הם כועסים על החלטות לא מוסכמות עליהם, מנסים לרמות את השופט, ופונים אליו פעמים רבות ומיותרות כאילו שוכחים שיש לו תפקיד אובייקטיבי במשחק.

אם נתעלם לרגע מהתגובות שהשחקן מייצר אצל השופט כמו כעס על כך שמנסה לרמות אותו ולפגוע בתפקידו, השחקן פוגע בריכוז שלו עצמו ובריכוז הקבוצה כולה.

כך גם כששחקן מדמה עבירת תוקף. הוא מבזבז את הריכוז שלו על תרגיל הדמה, מנסה להתחכם עם מערכת השיפוט והקבוצה השנייה ובכך פוגע בדברים החשובים בהם הוא אמור להתרכז, המשחק עצמו…

מעבר לכך, יש כאן חשיבה מוטעית של הספורטאים, כי במקום לנצח בזכות היותך טוב יותר מהיריב, אתה מנסה "לגנוב" נקודות על ידי רמייה של המערכת וזה כשלעצמו מפספס את כל הרעיון שבתחרות ספורט הוגנת.

החשיבה הזו גוררת אחריה התעסקות בדברים הפוגעים בסופו של דבר בחוויית השליטה של הספורטאי ולא באמת עוזרים לשחקן או לקבוצה לנצח, בטווח הרחוק.

Deception and decision making in professional basketball: Is it beneficial to flop? (2014) Journal of Economic Behavior & Organization

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »