pexels alexander kovalev 3977908 1

מה הוא לחוץ? התמודדות עם לחץ של גיימרים

מה הוא לחוץ??
התמודדות עם לחץ של גיימרים
איתי בן ה-16 הוא גיימר. משחק שעות מול המחשב הביתי, בדרך להיות גיימר מקצועי וההישגים שלו מרשימים בהחלט. הוא יודע עד כמה הוא טוב ונהנה מכל ניצחון שכובש בדרך.

איתי החליט להשאיר חותם מקצועי ונרשם לסבב התחרויות הקרוב, לקראתו ארגן קבוצת חברים למיני תחרות. איתי שרגיל לשחק מולם מהבית, פתאום מצא עצמו לחוץ מבולבל ועם דופק מאוד גבוה.

זה לא מפתיע… ספורטאים רבים חווים עליה בלחץ כשעוברים מהמגרש הביתי (שמהווה אימון מצוין) לתחרות של ממש. זה המעבר ממשחק בשביל הכיף והנצחון האישי הקטן שלו, למצב שבו הם במרכז הבמה ויש להם קהל שצופה ומשתתף בחווית המשחק שלהם.
גיימרים רבים חווים זאת, כאשר הם נדרשים להופיע בפני קהל, דבר שאינם רגילים אליו בשגרת היום יום.

אז מה זה בעצם לחץ ואיך ניתן להשתלט עליו?

לחץ הוא למעשה, תחושת מצוקה כתוצאה מגירוי חיצוני מוחשי (אזעקה) או לא מוחשי (מחשבה על תחרות קרובה), הנתפס כמסכן או מאיים על האדם, הבא לידי ביטוי בצורה פסיכולוגית (פחד, חרדה) או פיזית (פעילות במערכת העיכול), הזעה מרובה, דופק גבוהה ועוד.

איום זה מכיל ארבעה מרכיבים: רגשי, גופני, התנהגותי ומחשבתי.

המוח מפרש מצב מסוים כמאיים. בתגובה הוא מפעיל מנגנון "הישרדותי-אבולוציוני" שבו הגוף נכנס לדריכות. הדריכות של הגוף גורמת להפרשת הורמונים המייצרים עוררות יתר כך שהגוף עובר ל"טייס אוטומטי", מערכת העצבים הסימפטתית מפעילה מנגנון הנקרא "לחימה או בריחה" fight or flight בהתאם לאופן שבו מפרש המוח את יכולת ההתמודדות שלו עם האיום.

לאחר שהסכנה חולפת נכנסת לפעולה המערכת "הפרה-סימפטתית" במטרה להרגיע את הגוף ולהחזירו לשגרה (הסדרת קצב הלב, המשך פעילות עיכול וכו').

הבעיה מתחילה, כשאנו מעמיסים את הלחצים היומיומיים (עבודה, מבחנים, מקבץ תחרויות גדול וכו) על המערכת הסימפטתית ולא נותנים למערכת המרגיעה (פרה-סימפטתית) להיכנס לעבודה, מה שקורה באופן טבעי אצל בעלי החיים.

אז מה עושים?
מחקרים מראים כי עצם ההבנה שלחץ הוא מנגנון שמטרתו לשמור ולהגן עלינו ואינו האויב שלנו, זה צעד משמעותי להפחתת הלחץ והפיכתו למשהו חיובי.

לכן, ההמלצה הראשונית היא סייעו לגוף להפעיל את המערכת הפרה-סימפטתית.

טכניקת רגיעה בסיסית ביותר להחזרת פעילותה של המערכת נקראת, "נשימה סרעפתית" ומתבצעת באופן הבא: מכניסים אוויר דרך האף במשך 3 שניות ומוציאים אותו מהפה (כשהפה פתוח מעט) במשך 6 שניות, כאשר מכניסים אוויר לסרעפת (בבטן העליונה מתחת לצלעות) ולא לחזה, כמו שאנחנו בדרך כלל רגילים לנשום. פריקת מתח כזו במשך 3 דקות, פעמיים ביום (ואף לקראת תחרות), תעזור לנו להיות הרבה יותר רגועים ונטולי לחץ.

כלי נוסף הינו, ניהול לחצים בעזרת ביופידבק זוהי מערכת ממוחשבת המסייעת לספורטאים ולאנשים שאינם מסוגלים להרגע לפני נקודות קריטיות בחיים (מבחן, ראיון עבודה חשוב וכדומה) לשלוט ברמת הלחץ שלהם, היא מספקת משוב ויזואלי מידי לרמת השליטה המושגת בצורה מהנה וידידותית.

והכי חשוב, זה לא להתבייש בכך שאתם לחוצים. זה טבעי וכולנו חשים בכך. התוודעו ללחץ, השתמשו בו לטובתכם.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »