pexels andrea piacquadio 3768916 1

מאיפה מתחילים את השינוי

לא אחת מגיעים אלי מטופלים שאומרים, אני "תקוע" ורוצה לעשות שינוי. בהרגלי האכילה, בפעילות הגופנית ואפילו סתם בהרגלים יומיומיים שאני לא שבע רצון מהם.

אז איך עושים שינוי?
לא, אתם לא צריכים פסיכולוג שיגיד לכם איך לחולל שינוי בחיים. קחו לדוגמא את המודל המעגלי, של גראנט וגרין, המציג את היכולת לערוך שינוי. השינוי מתרחש בשלבים עוקבים, כל אחד עובר את השלבים אחד אחרי השני. אפשר להתקדם מכל שלב או להגיע לנסיגה וחזרה לשלבים מוקדמים יותר.

השלבים:

טרום שינוי – האדם כלל לא חושב על שינוי. אין לו מניע, צורך או רצון בשינוי ולכן אינו מתכנן שום דבר. (אני שונא לעשות ספורט וחי עם זה בשלום).

התבוננות – האדם מתחיל לחשוב על השינוי. בשלב זה ישנה תחושה של בלבול ואמביוולנטיות: מחד רוצים שינוי, מאידך רוצים שהדברים ישארו כפי שהם. (אני מבין שצריך להתחיל ספורט, אך די מתעצל להתחיל, ולשנות את הרגליי הישנים).

הכנה – האדם, על אף ההסתייגויות והתירוצים, ממשיך לחשוב על שינוי. ההחלטה התקבלה. אבל, עדיין אין בטחון מלא במה שרוצים. (אני מבין שאני חייב להתחיל בפעילות, ולומד על האפשרויות השונות שיש לי, כמו מאמן כושר אישי, חדר כושר, קבוצת ריצה ועוד).

פעולה – האדם יוצא לדרך, ועושה פעולה ראשונית ממשית, לקראת השינוי. (אני נרשם לחדר כושר, ומכניס ליומן זמני פעילות גופנית. מתחיל לעשות פעילות מסודרת, במשך תקופה ומתמיד).

השגת היעד – השינוי המיוחל, בוצע. שיניתי את ההרגל ולמעשה הגעתי אל היעד. (אחרי כ-3 חודשים אני חווה את שינוי ההרגל, הכנסתי פעילות גופנית כחלק ממשי בחיי היום יום שלי).

שמירה על השינוי – אחרי שהאדם השיג את השינוי, עליו לשמר את ההתנהגות החדשה והרצויה לאורך זמן, על מנת לשמור על התוצאות. (זהו, אני לא מוותר, ושומר על פעילות קבועה, ללא עיגול פינות).

נסיגה – עצירה של פעולת השינוי, וחזרה להרגל הישן. לחילופין, כשאין התקדמות עם ההרגל החדש לתוצאות הרצויות, או שהורדנו הילוך בשינוי שעשינו. נגיע שוב לנקודה במעגל בה קרתה העצירה. (הפסקתי פעילות בכל אחד מהשלבים, או הורדת בכמות הפעילות ומרגיש שזה הולך לקראת הפסקה תמידית).

חשוב לציין שהנסיגה יכולה להביא אותך לתחילת המעגל, אבל לא בהכרח, היא יכולה גם לזרוק אותך מהלך או שניים אחורה, להבנה שצריך להתמיד בשינוי. (הורדתי פעילות מ-3 פעמים בשבוע, לפעם בשבועיים, במצב כזה יש לחזור אחורה לשלב הקודם ולהתחיל את הרצף ממנו הלאה).

ואתם? באיזה תחום הייתם רוצים לעשות שינוי?
מה שלא יהיה, שיהיה בהצלחה!!!

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »