pexels dale brooks 954662 1 1

לשנה החדשה – הזכות והחובה לשינוי

אורי הוא אתלט מוכשר ביותר. הוא מתאמן שנים רבות ויש שאומרים שסיכוייו טובים להצליח. במקביל, מעבר לכישרונו מדברים רבות על היותו "חפיפניק". לא מספיק מדייק באימונים וחייו ביום יום, לא מספיק ספורטיביים. קצב ההתקדמות שלו לא תואם את כישרונו, וההסברים שאורי נותן, רבים ומגוונים.

אורי החליט לפנות לייעוץ כדי לנסות ולברר מה יכול לעזור לו להצליח יותר. הוא ידע לתת הסברים רבים לכישלונותיו, אך מעולם לא ראה את חלקו בהם.

בתהליך הייעוץ אורי עבר דרך 4 תחנות שעזרו לו לשנות את אורחותיו.

 

תחנה ראשונה, תחילת המסע – קבלה. קבלת העובדה והאמת שהשינוי נדרש. הכוונה היא לקבל את העובדה שמשהו לא עובד. שמשהו לא מסתדר. לקבל את העובדה שיש בעיה או אתגר ושיש צורך להתמודד איתו. זו ההתחלה שבלעדיה אין לשינוי כל סיכוי. ספורטאי שמבין שנדרש שינוי מהותי בתהליך האימון שלו. משהו הולך לא כשורה והוא צריך לעשות שינוי אמיתי כדי להתקדם ולא לעמוד במקום. עדין לא ברור מה הכיוון של השינוי ובמה הוא צריך להיות אך ברור שזו צומת שצריך לזוז בה לכיוון אחר. בהתחלה יש התכחשות למצב ומציאת הסברים רבים. כמובן שיש אשמים בלי סוף. לאחר סיום "הפלת" האשמה על הסביבה, והימנעות מלקיחת האחריות, מגיעים לצומת בה אין ברירה אלא לקבל את העובדה שנדרש פה שינוי. הקבלה היא הצומת שהספורטאי צריך לזוז/לקפוץ/לשחות/לרוץ במחשבה לכיוון אחר. אפשר לומר כי בשלב זה מבינים כי הכאב שבהשארות במצב הקיים, יהיה גדול מהכאב והקושי שידרוש תהליך השינוי.

 

תחנה שנייה – הבנה. לאחר שהתקבלה העובדה שמשהו לא עובד, כעת יש להבין מה לא עובד. יש להבין מהי בדיוק הבעיה. הבנה היא התחנה השכלתנית. החשיבה ההגיונית והקרה של מה באמת לא עובד?! יש כאן צורך אמיתי להכיר בעובדות שהדרך עד היום לא הייתה מספקת ועליו לשנותה. הבנה קשה ולא נעימה. יש פה צורך בניתוח קר של העובדות. בדיקת הנתונים באופן ענייני, שימת הרגשות והאגו בצד ומוכנות להסתכל על העובדות האמיתיות כפי שהן. הדבר מחייב שינוי קונספטואלי אמיתי – האחריות עלי!!!

 

תחנה שלישית – הפנמה. זו התחנה הרגשית. ההפנמה ברגש שמשהו לא עובד. היכולת לקבל את זה רגשית שמשהו לא בסדר או צריך להשתנות. כשהרגש מקבל את זה שיש צורך בשינוי, זו כמעט המשוכה האחרונה לעבור בדרך. עבור ספורטאי שמבין את העובדה כי הוא חייב להשתנות בהתייחסותו לדרך חייו, יש כאן קושי רגשי אמיתי. יש כאן ויתור והסתכלות על מראה מדויקת ולא מזייפת.

 

תחנה אחרונה – החלק הפרקטי – היישום. לאחר שהתקבלה תמונה מאוד ברורה של מה צריך להשתנות ומדוע ויש מוכנות רגשית להודות בכך, מגיעה שלב זה. כאן כבר המוטיבציה לשינוי היא גבוהה והשטח פנוי ליישום אפקטיבי ולאורך זמן. היינו, יש לתרגם את ההבנה לביטוי היום יומי, באימונים עצמם. נציין, כי היישום עשוי להיות איטי ויש לבחון את ההתקדמות שנעשית ביחס לנקודת הפתיחה.

 

לסיכום, שינוי הוא מעגל תמידי של קבלה – הבנה – הפנמה – יישום. בכל שלב בחיים נמשיך ונעבור שלבים אילו בדרך לשינוי המיוחל. התחנות הללו גם ימשיכו וישפיעו האחת על השנייה ויאפשרו את היישום לאורך זמן. אז אם ניסיתם לבצע שינוי בחייכם, והוא לא הצליח או לא יושם לאורך זמן, בררו ביניכם לבין עצמכם: איזה תחנה פוספסה? חיזרו אליה והמשיכו ממנה הלאה

שנה טובה לכולנו

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »