pexels img 2116469 3

למה לי להתפשר?

אני חיה את עולם הספורט. בעשייה היומיומית שלי יש עיסוק רב בכל עולם המושגים של הספורט. זהו עולם שמודד הישגים, הצלחות, נצחונות. עולם שלא מוכן לקבל פשרה. הוא נמדד במבחן התוצאה ולא במבחנים של מי מוכן לוותר למי.

מצד שני, כשאני רוצה לדרבן מישהו לעשות מעשה שנוגד את רצונו אבל הוא לטובת הקבוצה, אני מגייסת לטובתי את המושג "תהיה ספורטיבי" או "תעשה את זה בשביל הספורט". כאילו אין בעשיה הזו משהו תחרותי אלא משחקי.

עולם הספורט מקדש הכרעות ואינו מחנך לפשרות, זה מעורר שאלה האם הדבר נכון, האם אין מקום לפשרות גם בעולם כל כך הישגי?

פשרה מתארת מצב שבו שני צדדים הנמצאים ביניהם בסכסוך משיגים הסכם. כדי להגיע לפשרה הצדדים צריכים להיות בתקשורת ולהשתמש בהבנה ובקבלה הדדית של תנאים שונים המוצגים על ידי הצדדים. במצבים רבים תתכן פשרה רק אם הצדדים מוכנים לותר על מטרות או רצונות שונים. כדי לקיים פשרה חייבת להיות סובלנות לעומת קיצוניות שאינה דוגלת בכך.

יש הרואים ביכולת להתפשר ובפשרה עצמה, חולשה. הפשרה כמוה ככניעה וויתור על מטרות ועקרונות והיא בהכרח שלילית ונחותה. הם אינם מסוגלים לראות כי בפשרה אתה אולי מוותר על מטרות מסוימות אך מרוויח אחרות.

בשבוע שעבר עמדתי במצב מאד לא פשוט עבורי כפסיכולוגית ספורט. אני, השייכת בכל נפשי לעולם המקדש את ערך הנצחון, הבנתי כי פשרה, על אף יכולתי לנצח, תהיי סוג של נצחון עבורי. נאלצתי לוותר על דבר אחד לטובת העניין, ומצאתי את הרווח בהרבה דברים אחרים.

הפשרה הביאה בעיקר שקט עתידי מהפרעה מתמדת בעבודתי. הבנתי, שאני מספיק חזקה לשים את האגו שלי בצד ולקבל החלטה מהשכל הישר בלבד, והפשרה מוציאה אותי הרבה יותר גדולה ממה שנכנסתי.

אז איפה הפשרה נכנסת בכל זאת לעולם הספורט,

במאבק על כדור צריך השחקן לנסות להשיגו ללא פשרה! אנו רואים כי תפיסה זו אצל חלק מהשחקנים מביאה אותם להתנהגויות הגובלות בברוטליות ובמעבר על החוק. לעומתם יש אחרים שימנעו מכל מאבק ויהיו שמחים לפשרה בנושא. אכן, במקום מסוג זה ודומים לו, אין מקום לפשרות!

ברור לכולם שפשרה היא כלי עבודה מרכזי ביחסים והדבר מורכב בעיקר כשאתה צריך להתפשר במקום המחנך אותך לנצחון ללא פשרות. לכן יש מקום לפשרות בכל הנוגע לעבודה של המאמן עם ספורטאיו. לצוות המנהל של הקבוצה וביחסים בין הספורטאים לאורך כל התהליך וכמובן מחוץ לתתחרות.

אם כן, שימו את האגו בצד, הבחינו בין המקומות בהם הפשרה מקדמת, מחוץ למגרש, והתפשרו. זה לא בהכרח ביטוי של חולשה.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »