pexels scosche 1149066 1

לחץ מקצועי ולחץ פסיכולוגי

עכשיו כשמשחקי הליגה בכדורגל החלו ואליפות ארצות הברית הפתוחה בטניס בשיאה, עולה בי השאלה המקצועית לפני כל תחרות או משחק, עד כמה יש לחץ, ובכלל מה מקורו?

כפסיכולוגית ספורט אני מוצאת עצמי מנתחת ומנסה להסביר את מקורות הלחץ המשפיעים על הספורטאים. מקורות אלו הם רבים ומוכרים, אך אני רוצה לחלק אותם לשתי משפחות: לחץ הקשור לרמה המקצועית ולחץ הקשור למצב הפסיכולוגי.

לחץ הקשור לרמה המקצועית – הינו לחץ הנובע מכך שיש הבדלים מקצועיים בין המתחרים ולאחת הקבוצות יש עדיפות מקצועית. לא תמיד יש לקבוצה החלשה יותר או לספורטאי הפחות טוב מענה ליכולות המקצועיות של הצד השני. לדוגמא בטניס, שחקן הניצב מול יריב עם מכות הגשה טובות מאוד לא תמיד יכול, טכנית, לענות על מכות אילו גם אם מאד ירצה וישתדל. כשלקבוצת כדורגל יש חלוצים מסוכנים, לעיתים גם מגנים טובים לא יהיו מספיקים כדי לעצור התקפות מחץ. אי לכך, הקבוצה הפחות טובה נמצאת בלחץ כי היא יודעת שאין לה מענה מקצועי לדרישות המשימה. תשאלו כל ספורטאי תחרותי כמה קשה להיות במצב בו אתה יודע שאין לך את הכלים להתמודד עם יכולת עדיפה של היריב. הפער המקצועי במצבים כגון אילו מהווה לחץ קשה על הקבוצה החלשה יותר ולעיתים פוגע גם ביכולת הקיימת לה. בנוסף, אם התחרות מתחילה והיריב אכן מבצע טוב ואתה מתחיל להפסיד, קשה מאד לא לרדת נמוך יותר גם מבחינה רגשית.

לחץ הקשור למצב הפסיכולוגי – הינו לחץ כתוצאה מהפרשנות האישית למשימה העומדת מול הספורטאי. ראינו לא אחת איך קבוצה שהינה חזקה בהיבט המקצועי "על הנייר", לא מצליחה להביא עצמה לידי ביטוי ולנצח קבוצה חלשה ממנה. על אף הפערים ברמה המקצועית, אנו רואים כי הלחץ הפסיכולוגי המופעל על הקבוצה הטובה יותר, או על הספורטאי ממנו מצפים לנצח, פוגע ברמת הביצוע של הטובים מקצועית. יעידו ספורטאים רבים כי להגיע לתחרות בעמדת ה- underdog, זה שלא מצפים ממנו, עדיף מאשר לבוא בעמדת המיועד. כלומר אנו רואים כאן יחס ישיר בין היכולת המקצועית והציפיות לבין הלחץ. אם הלחץ המקצועי הגבוה הוא על הקבוצה החלשה, הלחץ הפסיכולוגי הוא על הקבוצה הטובה יותר.

אז מה עושים? משתדלים להיות הכי טובים מקצועית ובמקביל לומדים להתמודד עם הלחץ הפסיכולוגי המתלווה

בהצלחה!

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »