pexels samer daboul 2080544 1

לחזק את החוזקות

השבוע פגשתי את שני, מנהלת צעירה (בת 26!!) בחברה גדולה. מנהלת יחידת משאבי אנוש. בחורה עם המון מוטיבציה, יכולת מופלאה לקלוט אנשים, סיימה לימודים בהצטיינות, נו… מה שכל אם פולניה תהיה גאה בה.

במסגרת ליווי שלי למחלקה, היא ביקשה שנפגש, היות ומרגישה לא מספיק טובה. מפגש מקדים עם המנהלת גילה, ששני מבואסת כי מקבילה שלה קודמה בעבודה 'על חשבונה'. דבר שהוא כמובן לא נכון, היא נמצאת במסלול של עתודה ניהולית ולכן חייבת לעבור עוד כמה תחנות ותפקידים בדרך. במפגש עם שני, היא טרחה לספר על כל טעות הכי קטנה שעשתה לאורך הדרך ולהדגיש את כל הנקודות שהיא לא מספיק טובה בהן.

ובמה את כן טובה? שאלתי בפשטות ושני לא מצאה את המלים המקצועיות לכך.

סיפרתי לה שכשספורטאי מגיע אלי ואומר, "אני קולע גרוע…." "הסרבים שלי על הפנים….", "אני לא מצליח להתרכז כשיש רעש מסביב…" אני מבקשת ממנו לספר לי במה עוד הוא חלש, מה הן אותן תכונות שלא מאפיינות אותו וחשוב לו להביא לידי ביטוי בספורט, הוא בקלות שולף רשימת מכולת מה לא בסדר, "מקולקל" וצריך לתקן. אבל זה לא נגמר כאן, כי כשאני מבקשת ממנו למנות לי את החוזקות שלו. בדיוק כמוה הוא נאלם. חוזקות? מה שאני טוב בו? מה התכונות החזקות שלי כספורטאי? מה בולט ביכולות שלי? דממה מוחלטת בחדר.

תופעה זו שכיחה ביותר אצל כולנו, מאחר וקל לנו להגיד במה אנחנו לא טובים אך מתקשים לספר במה אנחנו כן טובים, אם בגלל החשש ממה יגידו עלינו, שלא יחשבו שאנחנו שחצנים או בכלל בגלל שלאורך כל הדרך רוב ההתייחסות של המנהלים המאמנים והאנשים סביבנו מדגישה את החולשות שלנו ולא את החוזקות שלנו.

בשונה מהפסיכולוגיה הקלאסית שבעיקר עסקה בנקודות החלשות שלנו כמו טראומות עבר שמשפיעות עלינו, הפסיכולוגיה החיובית, שהינה חדשה יותר, עוסקת דווקא בצד השני, במה אנחנו חזקים, מה מאפיין אותנו לטובה, כיצד התמודדנו עם אתגרים וקשיים ומנקודה זו להמשיך ולהתפתח. הגישה הזו מכוונת את הפוקוס למקום אחר, לא לתיקון החולשות אלא להעצמת החוזקות. היא מאמינה שיהיה שיפור רב יותר בביצועים דרך העצמה ולא דרך תיקון. ניתוח הסיבות להצלחה ושיכפול היכולות יביא להצלחה גבוה יותר.

ביקשתי ממנה לעשות תרגיל קטן: לשבת 5 דקות עם עצמה ולערוך רשימה של התכונות המאפיינות אותה, וליד כל תכונה לכתוב כמה היא מאפיינת אותה בסולם של 1-10, בסיום, עליה להתמקד ב-3 התכונות הגדולות שלה ובאופן שהיא מעוניינת לחזק אותן במסגרת הפעילות הניהולית שלה.

וכמו שאני מציעה לספורטאים לערוך את הרשימה בשיתוף עם המאמנים ולבנות יחד תכנית עבודה ליישום הפעילות על המגרש, כך הצעתי לשני לשבת עם המנהלת שלה ולבנות יחד תכנית לחיזוק החוזקות בעבודה.

זה תרגיל פשוט ומפתיע, גם אתם יכולים לעשות אותו, קדימה, משנים כיוון ומתחילים לחזק את החוזקות

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »