pexels cottonbro 6565255 1

לגביע חוקים משלו

איך אני אוהבת את משפטי המפתח שמגיעים מעולמות הספורט. הם נשמעים הזויים, אבל יש בהם משהו כל כך נכון. נגיד, חיים משבת לשבת, כל מי שמכיר אותי יודע שהשבתות שלנו מוקדשות למשחקים במגרשים, ואם לא אז במדיה.

או כדורגל משחקים תשעים דקות, כל שחקן, מאמן ואוהד כדורגל, יגיד לך שזו לא סתם קלישאה כי מי ששוכח את זה עשוי להפסיד בדקות האחרונות.

השבוע מישהו צעק לי, לגביע חוקים משלו. וגרם לי לחשוב על המשפט הזה, עד כמה הוא נכון. הרי בגביע, בניגוד לכל חוקי אליפות המוכרים לנו, אפשר לראות הרבה הפתעות בדמות קבוצות חלשות שמנצחות קבוצות חזקות.

מה שקורה זה, שבליגת הכדורגל (ובענפי כדור אחרים), משחקים במשך עונה שלמה 7-9 חודשים. לכל קבוצה יש הזדמנות לשחק מול קבוצה יריבה לפחות פעמיים, והליגה נמשכת על פני 30 משחקים לפחות.

בשל אורך התקופה, אנו פוגשים את הקבוצות במצבים שונים. באיכות מקצועית שונה. לכל קבוצה עליות וירידות, פציעות ומשברים וגם מזל וחוסר מזל לפעמים. הם פוגשים שופטים שונים וקהל ביתי וידידותי או יריבים ועויינים. בקיצור, הרבה אירועים "קטנים" משפיעים על התנהלות והצלחת הקבוצה.

לטובתן של הקבוצות עומדת איזו יכולת מקצועית שמהווה גורם יותר יציב בהתפתחות ובתוצאות.

במהלך הליגה, קבוצות עשויות להפסיד מאירועים "מקריים", למשל, פציעות של שחקנים, יום לא טוב של הקבוצה, טעות בשיפוט וכו'. אולם, משך התקופה מאפשר להן לתקן את המצב, כי כמו בהטלת מטבע, אוסף האירועים המקריים הללו, אמורים, לאורך הזמן, להתחלק באופן מקרי בין כל הקבוצות.

במשחקי הגביע לעומת זאת, העיקרון המנחה הוא, המפסיד יוצא. הפסד יכול להיות גם מקרי סתם בגלל יום לא מאוד מוצלח. בגלל עיקרון זה, יתכן מצב כי הקבוצה הטובה יותר תצא מסיבובי המשחקים עקב הפסד מקרי.

אפשר להמשיל זאת למשחק שש -בש בו השחקן תלוי במזל, בצורה של קוביות. המזל יכול להיות לאחד השחקנים, במשחק אחד, שניים ואפילו שלושה. אולם אם ישחק 50 משחקים, המזל יתחלק שווה בין שני היריבים. כמו בליגה.
אבל, בתחרות שבה המפסיד במשחק אחד יוצא מהתחרות, עשוי שחקן טוב להפסיד במקרה ולהיות בחוץ. כמו בגביע.

קבוצה חלשה שמצליחה להעפיל לגמר גביע נקראת סינדרלה. כמו הפועל אילת בכדורסל, שמצליחה להגיע למשחק גמר גביע למרות היותה קבוצה לא מהחזקות בליגה. ואילו קבוצות כמו מכבי תל אביב ומכבי חיפה מהמובילות בליגת הכדורגל, נפלו כבר בשלב המוקדם של הגביע.

מכאן, שלגביע חוקים משלו.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »