pexels cottonbro 6054110 1

לא רק בחנוכה, החלש מנצח את החזק

נס ציונה הכתומה, עולה חדשה מהליגה הלאומית לליגת העל, גברה במשחק ליגה על מכבי תל אביב, הקבוצה המובילה בתחום הכדורסל מזה 20 שנה.

מכבי פ"ת, המדשדשת בתחתית הטבלה בליגת העל בכדורגל, הצליחה להשוות בדקות הסיום של המשחק לתוצאה 2:2 מול המובילה הבלתי מעורערת של הטבלה מכבי ת"א.

קבוצת הכדורגל הנכשלת של רמת השרון, הנמצאת במקום 14 בליגת העל בכדורגל כפתה תוצאת 0:0 על הפועל באר-שבע המככבת בחלק העליון של הטבלה.

דוגמאות אלו ורבות אחרות, כמו חג החנוכה, מתארות את ניצחון החלשים (המכבים) על החזקים (היוונים).

קיימות קלישאות רבות על קבוצות קטנות וניסים גדולים. איך מצליחים כנגד כל הסיכויים. הן לא חסרות שחר. קיים מודל המתאר את הקשר בין התפיסה הסובייקטיבית של האדם את יכולתו (לא כמה אני טוב באמת, אלא מה אני חושב על היכולת שלי) לבין הדרך בה תופס הפרט את קושי המשימה (החוויה הסובייקטיבית של קושי המשימה ולא כמה היא קשה באמת).

המודל מתאר שלוש תוצאות אפשריות ליחסים הקיימים בין התפיסה שלי את עצמי למול תפיסתי את קושי המשימה:

1.מצב בו האדם תופס את הרמה שלו כנמוכה מתפיסתו את קושי המשימה לדוגמא: שחקן טניס ברמה אזורית מתחרה בליגה ארצית. הפער בין התפיסות יצור חוויה של לחץ.

2.מצב בו האדם תופס את הרמה שלו בדומה לתפיסתו את קושי המשימה. כשהקבוצה במקום הרביעי בליגה, מגיעה למשחק עם הקבוצה במקום החמישי. אין פער בין התפיסות של יכולת הקבוצה את עצמה ורמת הקושי שהיא תופסת את המשחק ולכן השחקנים יחושו נוחות והנאה מהמשחק.

3.מצב בו האדם תופס את הרמה שלו כגבוהה בהרבה מקושי המשימה, למשל מכבי תל אביב שמתחרה באירופה, תגיע למשחק ליגה נגד קבוצה באמצע / תחתית הטבלה, פעמים רבות בחווית שעמום.


המודל יכול להוות הסבר לניצחון החלשים על החזקים.

קבוצה המגיעה למשחק כשהיא במצב השלישי, בטוחה שרמת הקושי נמוכה מהיכולת שלה, פעמים רבות היא מגיעה יהירה זחוחה ומפסידה את המשחק, אפשר ששחקה בזלזול או לא נתנה את הכי טוב שלה, כי בתפיסתה היא לא צריכה באמת להתאמץ.

על מנת למנוע את המצב השלישי, על הספורטאי להיות בהתאמה בין תפיסותיו את רמת היכולת והקושי (המצב השני). כדי לעשות זאת עליו לשים לעצמו יעדים מעבר לניצחון עצמו.

אם מכבי ת"א במשחקה נגד נס ציונה, הייתה שמה לעצמה משימה לנצח עם ניקוד גבוה בהפרש של למעלה מארבעים נקודות או לעבוד באופן צוותי ועוד, ולמעשה מציבה לעצמה משימה הגבוהה מהקושי הנתון, הייתה עשויה לנצח את המשחק ולהמשיך לשלוט בראש הטבלה מבלי לחטוף עלבונות.

המסקנה – בספורט כמו בספורט – אין בטחון בתוצאה ולכן כל משימה היא קשה מחד אך אפשרית מאידך!

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »