pexels cottonbro 4101143 1

לא בהכל אשמה הפסיכולוגיה

לא סתם אומרים שלהצלחה אבות רבים והכישלון יתום. עם זאת, רבות הפעמים שהכישלון מיוחס לגורמים הפסיכולוגיים, למרות שגורמים אחרים הם אלו שיצרו אותו.

לברון ג'יימס נחשב לעילוי כדורסל. ביולי 2010 הודיע ג'יימס כי הוא עוזב את קבוצתו קליבלנד על מנת להצטרף ל"מיאמי היט" בה ישחק עם צמד כוכבים נוסף כשהמטרה היא לזכות באליפות. עם ההודעה על העזיבה הפכה מיאמי לפייבוריטית הברורה לזכייה ואכן העפילה לגמר נגד "הדאלאס מבריקס". אמנם, בסדרת הגמר הפסידה קבוצתו של ג'יימס. לאורך כל הסדרה הפגין ג'יימס יכולת דלה וטובי הפרשנים מיהרו להכריז כי "אינו עומד בלחץ". אני משערת כי הגורם הפסיכולוגי של הלחץ אכן היה דומיננטי באי ההצלחה של ג'יימס בקבוצתו. עם זאת, החיים והספורט בכלל מושפעים מגורמים רבים ועלינו לבחון את כולם.

אוסף של גורמים צריכים להתחבר על מנת שספורטאי יצליח להביא עצמו לידי ביטוי ולנצח בתחרויות; יכולת גופנית, טכנית, טאקטית, גוף בריא שיכול לשאת בעומס, תזונה בריאה ומאוזנת וכמובן יכולת פסיכולוגית הכוללת כישורים מנטאליים (כגון קבלת החלטות), ויכולת רגשית (כגון התמודדות עם לחץ) ועוד. כשמדובר בקבוצת ספורט נדרשת גם יכולת קבוצתית, שיתוף פעולה, מנהיגות, יצירתיות ויציבות והפניית יצר התחרותיות כלפי המטרה המשותפת ולא פנימה – אל תוך הקבוצה.

הצלחה דורשת רגע משמעותי ומדוייק: מספר רב של יכולות וכישורים שמתחברים ברגע הנכון ומאפשרים לספורטאי להתעלות על היריבים שלו.

מה קורה כשהוא לא מצליח?

התשובה הכי נפוצה תטען שהוא נכשל מנטאלית; "לא עמד בלחץ". בטוח יש משהו בתשובה הזו, אנו רואים ספורטאים וקבוצות שאכן מגיעים למעמדים בהם הם לא מצליחים להביא עצמם לידי ביטוי. אך האם התשובה הזו נכונה באופן גורף? אולי ניתן לראות בהפניית האצבע המאשימה לגורם הלחץ המנטאלי גם מעין "בריחה" מאחריות; הפתרון הקל ביותר הוא לייחס את אי ההצלחה לגורם שהכי קשה למדוד. ואם ההיבט הפסיכולוגי הוא כה חשוב ומרכזי והינו הסיבה לכל הכשלונות כולם, איך זה שקבוצות וספורטאים רבים כלל לא עובדים עם הכלי החשוב הזה?

המשקל הרב שנותנים לגורם הפסיכולוגי, מאוד משמעותי עבורי בתור פסיכולוגית. ראשית, זה אומר שאנו מציעים שירות מרכזי ביותר להצלחת הספורטאים. בנוסף, בתור אדם שאוהב לקחת אחריות, כאשר חוסר ההצלחה נובע מכשלים מנטאליים, מרחב הפעולה וההשפעה על יכולות הספורטאי גדול, וניתן ליצור שינוי ולהביא לשיפור משמעותי בעבודה נכונה.

כאמור, הרבה גורמים (פנימיים וחיצוניים) משפיעים על הביצועים של הספורטאי ונכון יותר לנתח הצלחה או כשלון מכל ההיבטים. ניתוח שכזה, יוביל לבדיקה של מה אפשר לשפר משלל ההיבטים. ספורטאי שמנסה לשפר את עצמו ומסתכל על התמונה הכוללת מבלי "לברוח" מלהתעמת עם היבטים מסוימים, הוא כזה ששואף למצוינות וזה שיגיע למיטב. הרי בסופו של דבר, הצלחת הספורטאי היא הצלחה של כולנו.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »