pexels mabel amber 128202

כשנדמה שכבר ראית הכל

נכנסת לקרוא את חדשות הספורט באינטרנט ונדהמת מהכותרת: לראשונה בהיסטוריה, נבחרת ישראל בכדורגל העפילה לרבע גמר היורוליג!
מה??!? אני צועקת, מה??!? מתי זה קרה?!? איך זה קרה?!? איך לא ידעתי על זה??!? הדופק עולה מרוב שמחה ואני מנסה לצעוק בקול, יששששש!!!

אבל אז אני מתעוררת מהחלום ומבינה שעוד רחוק היום שזה יקרה, אם בכלל. החלום הזה הפתיע אותי, מה פתאום עלתה בי המחשבה הזאת, ואז נזכרתי בפגישה שהייתה לי השבוע עם מאמן וותיק מתחום הגלישה.

הבחור שהתחרה בעברו, זכה לראות כל כך הרבה תופעות ספורטיביות בחייו שקשה מאוד להפתיע אותו. אבל הנה, מצאנו עצמנו מדברים על הדבר הלא יאומן שקרה בתחרות האחרונה איך זה תפס אותו לא מוכן וכמה זה הפתיע אותו. כמעט כמו לחשוב שהמפרש יכול להיקרע באמצע המקצה והלכה התחרות. או שיהיה פתום צונמי. לא קורה!!

ככה הוא מסכם, אין מה לעשות, זה משהו שלא יכול לקרות, נקודה. אני אוהבת אנשים שמדברים עם נקודות, אני בעיקר אוהבת לראות איך הם מזיזים את הנקודה למטה, מתחת לסימן שאלה…

את מכירה קופץ במוט שנשבר לו המוט באמצע הקפיצה? הוא מתקיל, לא. אני לא מכירה. השבתי. אז הנה לך, יש דברים שלא קורים. כי ככה זה.

ובאמת שהוא צודק, יש דברים שמאוד קשה לנו לדמיין אותם קורים במציאות, כמו אוהדי כדורגל שנמחצים למוות על גדר המגרש, או גלגל של רכב פורמולה 1 שעף באמצע נסיעה על המרשל והורג אותו במקום. מאוד קשה לנו לדמיין סיטואציות כאלה, אבל הן קרו.

חלק גדול מהתכוננות לתחרויות הוא התמודדות עם סיטואציות עתידיות, אנחנו מנסים לדמיין מה צופן לנו העתיד. מנסים לתכנן ולשלוט בתוצאות התנהגותינו. רוצים לדעת איך להתארגן ושמחים כשהעתיד צופן לנו דברים טובים ונעימים ולא הפתעות שלא תכננו…אבל אולי הגיע הזמן להתבגר ולהפסיק להתפלא כל פעם מחדש שדברים שחשבנו שהם לא הגיוניים, קורים.

"על ברבורים שחורים שמעת?" שאלתי אותו. הוא חייך מעט בבלבול ואמר כן ראיתי אחד באוסטרליה.

לפני שנים רבות, בתפיסה המערבית העתיקה, האמינו אנשים כי ברבורים קיימים אבל רק בצבע לבן. במאה ה17, התגלו ברבורים שחורים באוסטרליה. אירוע מאד מפתיע שנתפס כלא אפשרי ולא הגיוני. מאות בשנים האמינו כולם כי כל הברבורים לבנים ואף אחד לא העלה בדעתו כי קיימת בכלל האפשרות שיגיח לפתע ברבור שחור. גילוי זה הוכיח כי גם מה שנתפס כבלתי אפשרי עלול להתגלות כאמת.

הפילוסוף ואיש הכספים נאסים טאלב, הציג את תאוריית הברבורים השחורים. ברבור שחור הוא אירוע יוצא דופן בעל השפעה גדולה מאוד שלכאורה לא היה ניתן לצפייה מראש – אך מבחינה היסטורית, יש לצפות שאירועים מסוג זה יקרו אחת לזמן מה.

מושג הברבור השחור מתמקד בשני מאפיינים אחרים של הבלתי צפוי: ההשפעה האדירה שלו, והעובדה שבכל זאת ניתן לחזות את בואו.
הטענה היא שאת כל האירועים בהסטוריה שהיו בלתי צפויים כשקרו, אם היינו מסתכלים אחורה, היה ניתן להסבירם ולמצוא את הסיבתיות להווצרותם.

ברבורים שחורים

תפסיקו להיות נאיבים ולהתפלא. כל מה שחשבתם שלא יכול להיות, כבר קרה איפה שהוא אך לא ידעתם זאת.
תתכוננו לכל האפשרויות ובעיקר לאילו שנראות לכם ממש לא הגיוניות. אולי עוד יום אחד, יגיע מגלקסיה אחרת אפילו ברבור כחול.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »