pexels theodor meyer 3999307 1

כשהשוער גדול מהשער

מה משפיע יותר מהכל על פנדלים: רמת הבועט, רמת השוער, או בכלל עייפות, והאם רמת השוער יכולה להשפיע על איכות הבעיטה?

חלק משמעותי מהעבודה שלי עם ספורטאים במשחקי כדור הוא תצפיות. אני לא הולכת סתם למשחק אלא מנתחת וחוקרת את הקורה במשחק עם הספורטאי אותו אני מלווה. אני עובדת עם לא מעט שחקני כדורגל, כדורסל, וענפי כדור נוספים, אבל הפעם אתמקד באלה שבהם קיים "פנדל".

אחת התופעות שתמיד מסקרנת אותי היא מה קורה לשחקנים שזורקים לשער (בכדוריד או בכדור-מים) או בועטים אליו (בכדורגל). האם יכולות השוער והידע שיש לבועט על רמת ואיכות השוער משפיעים על הבעיטה? התחושה הראשונית היא שלבועט או לזורק קשה יותר פסיכולוגית מול שוער טוב. השחקן הבועט/הזורק עושה זאת בפחות אומץ וביטחון מול שוער שהפנדליסט יודע שהוא טוב ולכן מדייק פחות מול שוער טוב.

זו לא רק תחושה ראשונית, אלא גם מוכחת מחקרית. מחקר שהתפרסם ב-2007 בדק התנהגות שחקני כדורגל בזמן פנדלים בשנים 1976- 2004. המחקר בדק האם קיים קשר בין רמת הלחץ של הבועט לבין ההצלחה בבעיטה. יש לציין כי בעיטת עונשין היא סיטואציה משמעותית מאד בספורט. החובה על הצלחת הביצוע היא על הבועט, כלומר הציפייה היא שיובקע גול: "בפנדל אין שוער טוב, יש בועט גרוע" אומרת הקלישאה.

כשבודקים את הציפייה לגבי תוצאות הבעיטה מייחסים את הצלחת האירוע ל-4 משתנים:

פסיכולוגי (התמודדות עם לחץ).

מיומנות (טכניקת בעיטה).

פיזיולוגי (להתגבר על עייפות של משחק ארוך).

הסתברות/מזל (לאיזה כיוון השוער יזוז).

נמצא קשר שלילי בין חשיבות הבעיטות (והלחץ שהן מייצרות) לבין התוצאות. ככל שהבעיטה חשובה יותר והבועט יותר בלחץ כך איכות הבעיטה יורדת.
עוד תוצאה מדהימה שנמצאה במחקר היא שמיומנות ועייפות של הבועט אינן קשורות כמעט לתוצאות (רוברטו באג'יו שהיה כוכב נבחרת איטליה החטיא בגמר הגביע העולמי, גם מאראדונה הגדול ומסי הענק החטיאו פנדלים). כלומר, למרכיבים הפסיכולוגים ההשפעה הגדולה ביותר על בעיטות עונשין.

בשיחות ובליווי שאני עושה עם שחקני כדורגל, כדוריד וכדור-מים, עלה פעמים רבות הנושא של פנדלים והביטחון והאומץ לבצע זאת. הספורטאים דברו באופן ברור על היחס והאומץ שלהם לביצוע המשימה בהתאם לרמת השוער. בליגת הכדוריד היום בישראל, ישנם שוערים זרים טובים מאוד. הדבר העלה את רמת הליגה וה"שוטרים" (זורקיםShooters – ) מדברים על החובה שלהם להיות הרבה יותר טובים ומדויקים, ולזרוק במצבים יותר בטוחים. מול שוער הפועל ת"א בעבר וינסנט אניימה, היה קשה יותר לשחקנים להגיע לביצוע פנדל (מוזמנים לקרוא עוד במאמר חובת ההוכחה).

מה שמשתמע מהדברים הוא הכוח הגדול שיש לצד הפסיכולוגי ולתפיסה שלנו את המציאות על הביצועים שלנו. אין פתרון קסם לעניין, חשוב קודם כל להתבונן בעצמך ולנסות ולהוציא מעצמך את המיטב, ואם יש לך משחק מול שוער טוב, תכין את עצמך פסיכולוגית בצורה מיטבית למצב של פנדל, כי הצד הפסיכולוגי ישפיע יותר מכל דבר אחר על התוצאה הסופית- כדור ברשת.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »