pexels savvas stavrinos 853247

כשהמוח עייף מאימון יתר -overtraining

ענת היא מנהלת בכירה בחברת השקעות שאני מלווה כבר תקופה. ורואה איך משבוע לשבוע היא מגיעה עייפה לפגישות, ממש מותשת. היא מגיעה לפגישה עמוסה במחשבות, עד הרגע שמתחילות היא בסמסים ושיחות עם משימות לעוזרת שלה.

המראה הכללי עייף, כמו גם שטף הדברים. השבוע בפגישתנו שאלתי כמה שעות בילתה בעבודה אמש. 12 שעות ענתה לי. תקופת עומס. ישיבות, להכין מצגות, לקרוא מיילים וכל אחד תופס אותי במסדרון לעוד עניין אחד קטן. ותביני כל ישיבה גוררת הרים של משימות לביצוע, כל מייל מייצר עוד שרשרת תגובות, כל שיחת מסדרון מסיטה את תשומת הלב, רק מחכה שכולם יצאו מהמשרד ואוכל לעבוד בשקט.

נהדר אמרתי. וכמה זמן נמשכת תקופת העומס הזאת בה את עובדת כל כך הרבה שעות? אהה, ענתה בהשתוממות, ממממ… ככה זה
תמיד. אין סוף לעבודה וכולנו מגיעים להרבה שעות. ושלא תביני, גם בבית המיילים ממשיכים לזרום.
תגידי, ויש אפשרות להגיד "עצור"?
ממש לא, אין ברירה אחרת העומס אדיר.
יופי, אמרתי. וכמה שעות יעילות יש לך ביום של 12 שעות עבודה?
היא הורידה עיניים. האמת, בישיבה כבר לא הייתי מרוכזת מרב עייפות. גם הייתה הרבה קשקשת. אח"כ, הייתי כל כך הרוגה שבקושי התקדמתי עם המצגת. אבל תראי, זה לא קורה רק לי. ככה אצלנו. כולם עובדים בטרוף.

טרוף טרוף טרוף…עומס מטורף ויעילות, אין!

בעולם הספורט יש מושג מוכר של עומס יתר. מצב בו ספורטאי מנסה לשפר את הביצועים שלו, כתוצאה ממצב לחץ או מתח, על ידי הגברת האימונים. העומס הגופני גדל אך הביצועים לא, עקב הלחץ הגובר והעייפות המצטברת.

חוסר השיפור מעורר תחושת לחץ ואז יש הגברה נוספת של האימונים אך גם הפעם כמובן שאין שיפור. נהפוכו. ככל שהעומס עולה בנסיונות האימון בכפייה, כך הביצועים יורדים. בסופו של דבר אם לא מגלים בזמן את מעגל האימה, אנחנו פוגשים ספורטאים שלא מצליחים לשפר ביצועים ואף נפצעים ומסיימים את הקרירה.

לצערי התופעה נפוצה מאוד בעולם העסקי. הלחץ המקצועי על העובדים מביא אותם לעבוד שעות רבות ביום. מרב עומס ועייפות הביצועים יורדים דבר שגורם לעובדים לעבוד שעות רבות יותר אך גם זה כמובן לא משתפר שכן העייפות גוברת, היעילות נפגעת והכניסה למעגל האימה בפתח.

תופעת אימון היתר קיימת בעולם העסקי. הנסיון לכפות על קשיים ועומס ומתח על ידי עבודה רבה יותר הם בדיוק כמו להתאמן עד מצב של נזק. גם למוח ולנפש יש מצב של עייפות וחוסר יכולת לתפקד תחת עומס מוגזם. לגמרי אימון יתר.

ואז ענת ענתה: אולי 5. לא יותר. אילו מספר השעות שהייתי יעילה ביום העבודה

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »