pexels luis quintero 1659702 1

כשהלא יאומן קורה

שבוע השבוע התרחש אירוע ספורט היסטורי. משחק כדורגל שהזכיר לנו מדוע אנחנו כל כך אוהבים את המשחק הזה. משחק שהזכיר לנו שגם במצבים בהם הכל נראה אבוד, תמיד יש סיכוי ותקווה, או כמו שאומרים בסטטיסטיקה, ההסתברות שאירוע מסוים יקרה היא תמיד גדולה מ-0. אני כמובן מדבר על ההתעללות של ברצלונה בפריז סנט ג'רמיין.

למחרת המשחק העולם נחלק לשניים – אלו שחשבו שלבארסה אין סיכוי והתפנו לעיסוקים אחרים, ואלו שצפו במשחק ונאחזו בתקווה ותפילות. בין אם אתם בני המזל שצפו במשחק ובין אם אתם אלו שדפקו את הראש בקיר כששמעו איזה משחק היה, ניתן לשער ששאלתם את עצמכם איך הם עשו את זה? איך עולים למגרש אחרי 4-0 במשחק הראשון? ויותר מכך, מאיפה היו כוחות לשחקנים של ברצלונה להמשיך לנסות כשהם ספגו את השער המצמק?

לשאלות אלו מספר תשובות נכונות: אפשר להגיד שלשחקני ברצלונה יש יכולות טכניות מהגבוהות בעולם, אפשר להגיד שהקבוצה מגובשת ופועלת כקבוצה, אפשר להגיד שהקבוצה ניחנת בחוסן נפשי וכי אינה נכנעת בקלות לקושי.

אפשר להסביר את מה שקרה באמצעות תאורייה הנקראת מסוגלות עצמית שהינה אחד הגורמים החשובים ביותר להתמודדות עם משימות. עוד לפני שריקת הפתיחה היה ניתן לחוש כי המסוגלות העצמית של הקבוצה הספרדית מהמאמן ודרך השחקנים היתה גבוה מאד ומרגע השריקה נראה כי תפיסת המסוגלות העצמית של הקבוצה הצרפתית היתה נמוכה מאד.

אדם או קבוצה המאמינה שהיא יכולה להתעלות על פער של 4 גולים היא בעלת מסוגלות עצמית גבוה. דבר זה גם עוזר לה להשקיע מאמץ יתר גם לנוכח קשיים ומכשולים ולהצליח לבצע את המשימה בהצלחה. לעומת זאת, אדם או קבוצה עם תחושת מסוגלות עצמית נמוכה לרוב יהיו חסרי מוטיבציה להתאמץ לשם ביצוע המשימה, יחשבו מחשבות על כישלון ולבסוף גם סביר להניח שלא יצליחו להתמודד עם המשימה.

לפני המשחק ניימאר התערב עם חבריו לקבוצה שהם יצליחו במינימום לנצח 4-0 ולהשוות ושהוא בעצמו יבקיע שני שערים. זוהי הפגנה של מסוגלות עצמית גבוהה במיוחד הן מבחינה אישית והן מבחינה קבוצתית. המאמן שהודיע על התפטרותו לאחרונה לואיס אנריקה אמר לפני המשחק "אם קבוצה כמו פ.ס.ז’ מסוגלת להבקיע ארבעה שערים, אז אנחנו מסוגלים להבקיע שישה". זוהי דוגמא נוספת לתחושת מסוגלות עצמית גבוהה במיוחד.

לעומתם הקבוצה הצרפתית נראתה מבוהלת, חסרת אמונה ומחכה מהדקה הראשונה שהמשחק יגמר. הגול שספגו בדקה השלישית פגע מאד באמונתם, שכנראה גם כך היתה נמוכה, והם נראו חסרי אונים. לרגע היה נראה ניצוץ אחרי הגול המצמק, אך תחושה זו לא החזיקה מעמד ובדקות האחרונות הם קרסו.

תחושת מסוגלות עצמית מנבאת הצלחה וקריטית ליכולת להתאושש תוך כדי ביצוע.

ואתם, חשבתם פעם באיזו תחושה אתם מגיעים למשימות?

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »