pexels patrick case 3413645 1

כמה קשה להיות שופט

במשחק ליגה בכדורגל שנערך בשבוע שעבר, בין מכבי חיפה לביתר ירושלים, פסל השופט גול חוקי שהובקע בדקה ה-90 על ידי שחקן של מכבי חיפה דבר שגזר על הקבוצה הפסד.

על פי כל הפרשנים, השופט טעה! זה לא המקרה יחיד בתקופה האחרונה, ובכלל, שאנו שומעים על טעויות הנעשות על ידי שופטי ספורט. הכרזה על עבירה שלא הייתה, ענישה של שחקן, פסילת ספורטאי אחר ועוד טעויות מסוגים שונים.

התקשורת מלאה בביקורת על שופטי הספורט באשר הם ובעיקר על שופטי הכדורגל. יש נטייה להעביר ביקורת קשה מאד על החלטותיהם, במיוחד כשיש הסכמת רוב על כך שהשופט שגה בהחלטתו.

מה מביא לכך שכמות הטעויות של השופטים גדולה כל כך?

ראשית האפשרות לטעות לא נתפסת כלגיטימית על ידי קהל הצופים והפרשנים, כיוון שכל טעות של שופט, כמו גם של שוער בכדורגל, יכולה לשנות את מצב המשחק כולו. פסילת גול או הכרזה על בעיטת עונשין דינן להכריע משחק שלם. אולם בואו גם נזכור מהי עבודתו של שופט.
להבדיל משופט בית משפט, המקבל הצגה של שני הצדדים, לוקח את הזמן לעצמו ומקבל החלטה בנחת ולא בזמן קיום המשפט, על שופט בעולם הספורט, כמו גם על הספורטאי, לקבל החלטה ברגע נתון ללא זמן התלבטות .

שופטים מקבלים במהלך משחק עשרות עד מאות החלטות וכל זאת בתנאי אי ודאות. המצב סביבם משתנה כל הזמן, ומה שעומד לעזרתם זו ידיעת החוקה על בוריה, ניתוח האירוע במידי מהזווית בו נראה וקבלת החלטה.

על השופטים להיות במצב פסיכולוגי מאד מפותח שכן הם צריכים לדעת להתמודד במצבי לחץ עצומים ביותר, להתמודד עם סיטואציות פסיכולוגיות קשות, תחת זכוכית מגדלת של הספורטאים, הקהל והתקשורת כולה ולהיות בעלי יכולת לקבל החלטה מדויקת. כמובן שנדרש מהם להיות בעלי בטחון פנימי ותפיסת מסוגלות אישית גבוה כדי לנהל את המשחק על הצד הטוב ביותר.

כפסיכולוגית ספורט, אני יכולה לראות את הקושי שבעבודת השופט. האפשרות לטעות, לא מקובלת על הקהל, אך היא מאד הגיונית כשמבינים את קושי המשימה.

לא, אל תטעו, אני חושבת ששופטים צריכים להיות מדויקים בהחלטותיהם וחייבים לדעת להתמודד עם מצבי הלחץ, אולם, כשאני מבינה את גודל המעמד, אני מוצאת עצמי סלחנית יותר לטעויותיהם.

אם כך, על השופטים, להבין את גודל האחריות וקושי המשימה המוטלת עליהם, ולעשות עבודה שתעזור להם להיות חזקים מאד מבחינה פסיכולוגית ובעיקר ללמוד לקבל החלטות במצבי אי ודאות.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »