pexels cottonbro 5044193 1

כישרון להתמודדות עם לחץ- יש דבר כזה

אליפות העולם באתלטיקה במוסקווה רגע לפני סיומה. שני אתלטים שבו את עיני וליבי במיוחד- יוסיין בולט האגדי וקופצת המוט יוצאת הדופן ילנה איסינבייבה. שניהם אתלטים ברמה "אחרת". עולם פסיכולוגיית הספורט אוהב להתעסק עם אתלטים מהסוג הזה. עולם הספורט אף יותר. עולם הספורט אוהב להתעסק בנושא נוסף – לחץ – המונח הכי אהוד להסביר כשלון של ספורטאים. נראה לי מאד מעניין לדבר על שני הנושאים האלו יחד באופן שלא יהיה בנאלי – ספורטאי עילוי ולחץ.

ספורטאים גדולים כבר הוכרזו כבעלי יכולות גופניות יוצאות דופן. רונלדו נמצא בעל כישורים גופניים וקוגניטיבים רמי מעלה, מייקל פלפס תואר כפנומן מבחינת הכישרון שלו ומבנה גופו, על בולט לא מפסיקים לדבר בהיבט הגופני והאימוני ואיסינבייבה הוכיחה שוב שספורטאיות גדולות עשויות מחומרים אחרים.

אך האם אנו יכולים להגיד את אותם דברים גם בהיבטים הפסיכולוגיים, בכישורים הרגשיים והקוגניטיבים של ספורטאי העילוי להתמודד עם מצבי לחץ? בולט פגש בתקופה האחרונה את לחץ הקהל בנושא הסמים, הפסילה לפני שנתיים בגמר אליפות העולם וכמובן הרף שהוא מציב לעצמו כל פעם מחדש, וגם אלה לא מנעו ממנו ביום גשם לנצח בגמר 100 המטר באליפות העולם.

איסינבייבה הצליחה לנצח בביתה שלה, מול קהל רב, אחרי שנתיים שלא היתה בשיא התפקוד, ולהפגין יכולת מקצועית יוצאת דופן. .

אין ספק שכל הגורמים הללו הביאו את מימדי הלחץ התאורטי איתם היו צריכים ספורטאים אלה ואחרים להתמודד למימדי על.

אך האם הדבר נכון רק לגבינו, פשוטי העם הרואים את יצורי העל הללו מעבר למסך, או שהדבר נכון גם עבורם? האם מושג הלחץ כפי שאנו חווים אותו הוא אותו מושג שגם הם פוגשים?

אין ספק כי האיש, ודומיו ספורטאי-העל, חווים את מושג הלחץ אחרת לגמרי. כשרונם הגופני מלווה בכשרון פסיכולוגי אדיר. הם מבינים שלחץ זו תחושה נרכשת כתוצאה מהדרך שבה הם רואים את המציאות ולכן יכולים לשלוט בלחץ ואי לכך לפרש את התחרות והגורמים מסביב לטובתם. הלחץ נותן להם משמעות אישית חיובית בעולם שבו הם מצטיינים.

אולם אין לכך הכללה.

בקשו מבולט להכין עוגה ממספר מרכיבים מועט ובזמן מוגבל, או, אז תראו לאיזה לחץ הוא נכנס.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »