pexels andrea piacquadio 3775140

כיצד הפרשנות משפיעה על התנהגותנו

השבוע נכנס אלי אופיר לחדר כשהוא כולו על רטט, חצי גמר! חצי גמר! את קולטת? מחר יש לנו חצי גמר!! איזה כיף, אלוהים, איך אני מת על הלחץ הזה, כל הגוף שלי לוהט! אמר בנשימה אחת ולא ידע איפה לשים עצמו מרוב אושר.

שעתיים אחרי נכנס אבי, פניו חיוורות, בוחן את החדר, מחפש מה שונה (כלום), אוחז בידית כאילו חייו תלויים בנוכחותה, חצי גמר מחר, את זוכרת? אמל'א, איזה לחץ…. בא לי למות. אני לא מוכן, אנחנו לא מוכנים, אי אפשר לנצח ככה, פחד אלוהים, מה עושים? אמר בנשימה אחת
איטית כבדה ועוצרת דמעות.

אותו ארוע, אותו מקום אותה שעה, שני אנשים עם תגובות שונות לגמרי.

הכירו את אפר"ת:

אפר"ת הוא תהליך המאפשר לנו לבחון כיצד אירועים בחיינו משפיעים על התנהגותינו, דרך הפרשנות שאנחנו נותנים והרגשות
המתעוררים בנו.

א-ארוע – בכל רגע ורגע מתקיימים ארועים סביבנו, ארועים אלו הם אובייקטיביים, כאלו שכבר קרו או עומדים לקרות במציאות.
פ-פרוש – זוהי החוויה האישית שלי, הפרשנות שאני נותן לאותם ארועים אשר שונים מאדם לאדם על פי אישיותו, יכולותיו, צרכיו וכו. הפשנות הינה הסוביקטיבית ויכולה להיות לפני או אחרי הארוע.
ר-רגש – מהו הרגש המתעורר אצל כל אדם בעקבות הארוע? רגש של שמחה, או לחץ, צפייה או דריכות. אמונה או חרדה. הרגש גם הוא תלוי וקשור לאדם עצמו ויתעורר כתוצאה מהפרשנות. אם הפרשנות לארוע היא של דבר חיובי, יתעורר רגש חיובי, אולם אם הפרשנות לארוע היא של דבר שלילי, יעורר הדבר רגש שלילי. הרגש המתעורר יהיה לפני הארוע, בזמן הארוע ואחריו.
ת-תגובה – כיצד אני בוחר לפעול בעקבות הארוע, כיצד באה לידי ביטוי ההתנהגות שלי כתוצאה מהפרשנות שנתתי והרגש שהתעורר ממנה.
האם אני בוחר לפעול בעשייה או בהימנעות, במלחמה או בקפיאה על המקום, בשיתוף או ביחידות. כל אדם בוחר תגובה שונה.
נקודה המפתח המשמעותית היא הפרשנות שאני נותן לארוע, ולכן יש לשים לב כי מעגל הרגש והתגובה יחלו בעקבות הפרשנות הסוביקטיבית לארוע. אדם שפרושו לארוע חיובי, יניע מעגל של רגש ותגובה אחרים, מאדם שהפרשנות שלו שלילית. יכולת הבחירה בפרשנות היא שלנו ושלנו בלבד. לרוב הפרשנות שאנחנו נותנים נובעת מרסיסי מידע שיש לנו בלבד ולא בהכרח מהתמונה האמיתית הנשקפת במציאות ולכן חשוב להבין מדוע אנחנו בוחרים דווקא בפרשנות השלילית ומהחמירה?

"שריר הפרשנות" שלנו, הוא כמו כל שריר אחר בגופנו. ניתן לעבוד עליו ולחזק אותו. ככל שנעבוד על בחינת פרשנויות שונות לארועים בחיינו ונבחר בפרשנות החיובית, זו שמחזקת אותנו ומקדמת אותנו, כך נחווה חיים שלוים יותר, נעימים יותר, פחות מרגיזים, מכעיסים או שליליים.

אנחנו יכולים לשנות את הפרשנות שלנו או לעזור לסובבים אותנו, לשנות את הפרשנות שלהם ולמצוא פרושים חיוביים ומקדמים לארועים ועל ידי כך להניע גלגל חיובי ולא ההפך. נכון, לא מדובר כאן בשינוי של האישיות אבל יש כאן הקלה רגשית גדולה בחיים שלנו, תהיו אחראים לכיוון הסיבוב שלכם.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »