pexels amir seilsepour 4423840 1

יש קשר , אבל זו לא הסיבה

בהיותי סטודנטית לתואר שני בפסיכולוגיה, עבדתי כמנחה באוניברסיטה הפתוחה. זכיתי ללמד את אחד התחומים המרתקים לחובבי מדע כמוני, שיטות מחקר. התחום עוסק בהבנה וביכולת לייצר מחקרים מרעיונות. הוא מסביר את החלק החשיבתי שמאחורי המחקר.

אחד הנושאים המרכזיים בעולם התוכן הזה עוסק בהבחנה שבין קשר סטטיסטי לסיבתיות. לדוגמא, ידוע ממחקרים שיש קשר סטטיסטי בין מידת נעלים לבין ידיעת חשבון.

נשמע הזוי, אהה?

ובכן המחקר אמיתי ונכון. זהו לאו דווקא קשר של סיבה ותוצאה. ילד צעיר, נאמר בכתה א' הנועל נעל במידה קטנה, יודע חשבון ברמה נמוכה. ילד בוגר, נאמר בכתה י' שמידת הנעל שלו גדולה יותר, יודע חשבון ברמה הרבה יותר גבוה.

וזאת אומרת שאכן, ככל שמידת הנעלים גדולה יותר יודעים יותר חשבון אך ההסבר לקשר זה אינו שמידת הנעלים גורמת לידיעת החשבון אלא שישנו גורם נוסף והוא הגיל. ילד צעיר מידת נעלים קטנה ידיעת חשבון מועטה. ילד בוגר, מידת נעלים גדולה, ידיעת חשבון גבוה. אז, אם ננעל לילד צעיר נעל גדולה, לא נגרום לו לדעת חשבון טוב יותר.

קל מאוד למצוא קשר סטטיסטי בין שני גורמים. זה אומר בעצם שיש משהו משותף ביניהם, ולא בהכרח שהם משפיעים אחד על השני.

מדוע אני כותבת זאת?

כי אני פוגשת את הטעות הזו בין קשר סטטיסטי לבין קשר סיבתי רבות גם בעולם הספורט.

ידוע לנו שככל שהספורטאי טוב יותר השווי הכספי שלו עולה והוא מרוויח סכום כסף רב יותר. ככל שהשווי הכספי שלו רב יותר, חלקו בהשגיי הקבוצה גדול יותר.
כלומר, ישנו גורם המקשר בין סכום הכסף שמרוויח הספורטאי לבין חלקו בהשגיי הקבוצה. והגורם המקשר הוא איכות הספורטאי ונסיונו.

מכאן, שכרו של ספורטאי הוא נגזרת של האיכות שלו. ככל שהוא יותר איכותי כך שכרו גבוה יותר. חלקו בהשגיי הקבוצה גם הוא נגזרת של איכותו. ככל שהוא איכותי יותר חלקו בהשגים גבוה יותר.

לכן, אם ניקח ספורטאי לא טוב ונשלם לו שכר גבוה, לא נגרום לו להגדיל את חלקו בהשגיי קבוצתו. כלומר, לא השכר הוא זה שגורם לחלקו בהשגים אלא איכות השחקן היא זו שגורמת לחלקו בהשגים.
יתרה מכך, הדבר אפילו עשוי להיות מבלבל ופוגעני, כי אז נכנסים גורמים נוספים כגון ציפיות ולחץ שאף יהוו גורמים הפוגעים בחלקו ההשגי בקבוצה.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »