pexels punlob 564096

יכולת מולדת וניסיון הזמן

אריאל הוא המייקל ג'ורדן הבא של הכדורסל הישראלי. כך הכריזה הכותרת באתר ספורט מאוד נחשב בארץ. מה שלא היה כתוב בכותרת, זה שאריאל רק בן 11…

אופיר הוא שחקן טניס מחונן. הוא בן 14 ומדברים עליו רבות. הוא חזק משקיען וחולם להגיע גבוה. הדבר שהמאמנים הכי מתפעלים ממנו זו היכולת שלו להגיע לכדורים ממש קשים. כאלו שילדים אחרים לא מצליחים להחזיר. אופיר הוא זריז אבל גם בעל יכולת גבוהה מאד לצפות את המהלכים הבאים. היכולת שלו מאד מפתיעה ולא ממש תואמת ילדים בגילו. אחד ההסברים לכך יכול להיות בעובדה שאופיר גדול ומפותח, כנראה גם מבחינה קוגניטיבית. הוא מקבל החלטות מהר וטוב, ועם הזמן והניסיון הוא יוכל להגיע רחוק.

לא אחת מגיעים אלי הורים להצלחות צעירות, כל מיני צעירים שעולם הספורט בישראל שם את כל כובד משקלו ורצונו להגיע איתם הכי רחוק שאפשר. ואכן הצעירים האלה מגלים יכולות שבזמני יכולנו רק לחלום עליהם. אין ספק, שיאים נשברים כל רגע, במיוחד בעולם הספורט. המכונה האנושית משפרת את עצמה מיום ליום.

אבל!! מיומנויות בספורט תלויות לא רק בכישרון אלא גם בניסיון של המבצע. מחקרים רבים נעשו על ההבדלים בין ספורטאים מנוסים לספורטאים מתחילים והם מצביעים על הבדלים גדולים במיומנויות הביצוע.

מחקרים מראים שספורטאים מומחים הם יותר מתוחכמים וכמובן בעלי ידע רב יותר מאשר ספורטאים חדשים. תוך כדי פעילות, ספורטאים מנוסים מזהים ומשחזרים את המידע שיש להם בצורה אפקטיבית יותר מאשר ספורטאים לא מנוסים.

כמו כן יש להם יכולת גבוהה יותר לצפות מהלכים של היריב. כך למשל בטניס שחקן מנוסה ומקצועי יוכל לצפות את מיקום החבטה של היריב טוב יותר על ידי רמזים ויזואליים. עוד עולה מהמחקרים שהמנוסים מתמקדים בצורה שונה מבחינת כמות ואיכות הרמזים הויזואלים במטלת ספורט ספציפית.

מחקרים שבחנו תנועות עיניים ומיקוד העיניים (פיקסציה) הראו שעבור מנוסים יש מספר רב יותר של פיקסציות ובטניס לדוגמה הם מיקדו אותו יותר במחבט ובאופן שבו הוא אוחז את המחבט. לעומת לא מנוסים שמיקדו את הפיקסציה בכדור טניס.

מחקר אחר הראה, שהמומחים הציבו יותר מטרות ספציפיות, עבדו באוריינטציה של אסטרטגיות הנשענות על טכניקה, השתמשו יותר באסטרטגיה של ייחוס פנימי והראו רמות גבוהות יותר של מסוגלות אישית מאשר שחקנים שאינם מומחים או שחקנים חדשים. כמו כן, מיומנויות השיקוף העצמי ניבאו את בחירת האסטרטגיות להמשך הביצועים והלמידה.

נעשו עוד מחקרים רבים ובכולם המסקנה הברורה, ספורטאים מומחים טובים יותר מספורטאים מתחילים בכל מרכיבי היכולת הספורטיבית.

אני לא אומרת שהילד שלכם הם לא הכוכב הבא של הטניס הישראלי, אני רק אומרת היו סבלנים, ותנו לזמן לעשות את שלו.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »