pexels anna tarazevich 6173720 1

חישכון – ממה זה נובע?

זוכרים את דניאל מהטיפ הקודם? (שחקן טניס בעל יכולות גבוהות מאד שנתקל בכל פעם מחדש בתופעה שמתרחשת אך ורק בתחרויות ולא באימונים. הוא לא מצליח לקבל החלטות, לזכור טכניקות ומהלכים, חשיבתו מעורפלת וכל המחשבות שעולות בראשו מבולגנות ולא מסודרות,או בקיצור הוא חווה בלקאוט). תופעה בה אדם מתקשה לשלוף מהזיכרון ידע שקיים בו.

עדויות של אנשים מספרות כאילו נוצרת איזו הפרדה בין הדברים שיש להם בזיכרון לבין היכולת שלהם להשתמש בהם באופן נורמלי. כולנו חווים את התופעה בשלב מסוים בחיינו, יש מי שחווה אותה לעיתים יותר תכופות, יש מי שחווה אותה בהקשר של אירועים מסוימים. אבל כולנו חווים אותה במהלך חיינו.

כדי להבין ממה זה נובע, עלינו להכיר כיצד בנוי מוחנו.
על פי "מודל המוח המשולש" (The Triune Brain) מוחנו מורכב מ-3 חלקים:

החלק הראשון:
המוח הקדום (זוחלי) – זהו החלק הפרימיטיבי ביותר במוחנו ומטרתו היא אחת- לשמור עלינו בחיים, כלומר היכולת לשרוד. כאשר אנחנו נתקלים באיום מבחוץ, המנגנון של המוח הקדום נכנס לפעולה ותוך שנייה אחת בלבד הוא מקבל החלטה כיצד לפעול. כך שבמקרה של איום אמיתי למשל נמר שתוקף אותנו, או איום מדומיין כמו תחרות מכריעה או מבחן כניסה, המנגנון יעבד את הנתונים ויצא לאחת משתי פעולות: להלחם באיום- Fight או להימנע ולברוח ממנו Flight. שתי הדרכים לגיטימיות מבחינתו ובלבד שהאדם יישאר בחיים.

החלק השני של המוח:
המוח הרגשי (יונקי) – הוא חלק מתקדם יותר, ולמנגנון שלו נכנסים גם שיקולים רגשיים כמו פחד, חרדה, עצב וכו'. והוא נכנס לפעולה רק אחרי שהתקבלה החלטה בנוגע לרמת האיום. למשל אם המוח הזוחלי החליט שהדבר הנכון יהיה להילחם בילד שדחף אותך ולדחוף אותו חזרה. אבל אז אתה רואה שהוא כבר נפל בעצמו מהדף הדחיפה ונפצע המוח הרגשי יפתח כלפיו רחמים ויושיט יד לעזור לו לקום.

החלק השלישי של המוח:
המוח החושב (אנושי) – הוא החלק המתקדם ביותר במוחנו המפריד אותנו למעשה מרוב בעלי החיים ביקום והוא מכיל מנגנון המאפשר לנו לבצע פעולות חשיבה מורכבות על המתרחש בעולמנו.

ומה הקשר לבלקאוט?

במצב לחץ, כאשר משהו מאיים עלנו, המוח הקדום נכנס לפעולה כאמור בחינת הסיטואציה וקבלת החלטה בשבריר שניה, על מנת שנוכל לתת מענה נכון לאיום ולשרוד אותו. הצורך בתגובה מידית מביא להפסקת הפעולה של המוח החושב. היות ולא נדרשת פעולת מחשבה מורכבת בזמן הזה אלא רק התמודדות אינסטינקטיבית. מצב זה שבו המוח החושב מפסיק לפעול, הוא בעצם מצב הבלקאוט.

לכן, בכל פעם שדניאל במצב לחץ כתוצאה מהתחרות המלחיצה, החלק החושב במוחו מפסיק לפעול וכל התופעות של הבלקאוט באות לידי ביטוי. אם כך, מה ניתן לעשות במצב כזה? על כך נרחיב בטיפ הבא.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »