pexels anna tarazevich 6712373 1

חישכון – לאן נעלם הידע שלי?

דניאל הוא שחקן טניס בעל יכולות גבוהות מאד, הן טכניות והן פסיכולוגיות. באימונים הוא מפגין דיוק בחבטות, יכולת קבלת החלטות מצויינת, שימוש בטכניקות נכונות ויכולת לצפות ארועים ברמה טובה מאד. מידי כמה חודשים, דניאל משתתף בתחרויות אזוריות וארציות אך נתקל בכל פעם מחדש בתופעה שמתרחשת אך ורק בתחרויות ולא באימונים. הוא לא מצליח לקבל החלטות, לזכור טכניקות ומהלכים, חשיבתו מעורפלת וכל המחשבות שעולות בראשו מבולגנות ולא מסודרות.

דניאל הגיע אלי מאד טרוד מהתופעה והרגיש חסר אונים….

התופעה הזו מוכרת ופוגשת אותנו בכל מני הזדמנויות, כבר יצא לי להיתקל במנהל תפעול מדהים, בקונצרן ענק, כריזמטי ובעל ידע מקצועי שאין שני לו בארץ. שבכל פעם שהיה עולה על הבמה, משהו בראשו היה הופך רועש מאוד ולא מאפשר למחשבות רגע של שקט וריכוז. הוא היה מתאר את את זה כמסך שחור על המחשבות, כאילו משהו מייצר חסימה של ממש לכל המחשבות ולא מאפשר להן להגיע לפה ולצאת בצורה מסודרת. אין ספק שרק המחשבה הזאת מייצרת לחץ בעצמה.

אבל התופעה הזאת מאפיינת גם סטודנטים ותלמידים צעירים, אלו שמכירים את החומר מצויין אבל לא מצליחים להביא את הידע שלהם איתם לבחינה. הייתה לי חברה כזאת בלימודי התואר השני, היא שלטה בחומר כל כך טוב שהייתה מעבירה שיעורי הכנה לכל מי שנזקק, ובניגוד לכל הגיון, כשהייתה מגיעה למבחן משהו היה כל כך מפריע ומשתלט עליה שהייתה שוכחת את כל הידע שלה ומקבלת ציונים נמוכים מאלו שהכינה אותם למבחן. היא הייתה מתארת את זה כאילו למדה כל כך הרבה שהחומר פשוט נמחק מרוב שימוש.

התופעה שאני מתכוונת אליה היא לא אחרת מאשר הבלקאוט (חישכון בעברית), זוהי תופעה שכיחה ומוכרת במצבי לחץ וחרדה המאופיינת בקושי להתרכז או לזכור דברים שבדרך כלל מצליחים בקלות, לקבל החלטות מושכלות ומחשבות לא מאורגנות בראש.

הבלקאוט תופס אותנו במקומות הכי חשובים לנו, במעמדים יחודיים קיצוניים, למשל דניאל שמתרגל כל יום ושולט בטכניקה, לא מצליח להביא אותה לידי ביטוי בזמן תחרות. מעמד התחרות מייצר לחץ גדול מדי עבורו, כל כך גדול שהוא פשוט גורם לו לשכוח את כל הידע שיש בו.
אז למה זה בעצם קורה לנו ומה אפשר לעשות כדי להתגבר על זה? בטיפ הבא.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »