pexels pixabay 39308

התמודדות עם צפיות

הקבוצה מצליחה מצוין, מצב הרוח מרומם. העיתונות מתחילה להלל ולשבח והציפיות גבוהות… התקשורת חוגגת ואתרי האינטרנט והפייסבוק מפזרים הבטחות ותהיות. התחושה היא שכולם על הכתפיים שלך ואתה רק רוצה להמשיך לשחק כמו ששחקת עד עכשיו.

אתה שחיין בקבוצת שחיה אזורית. מתאמן הרבה ואוהב את השחייה. בבית מדברים מים כל היום. אליפות ישראל מתקרבת וההורים מתחילים לדבר על התוצאות הקרובות. המסר ברור, הם מצפים ממך לשחות טוב ומהר ולשפר את תוצאותיך.

ציפיות!!! מכולם. מעצמך, מההורים, מהחברים לקבוצה, מהמאמן והצוות המקצועי, התקשורת העיתונות…

ציפיות הן חוויות קיימות בעולם הספורט ואי אפשר בלעדיהן. ציפיות מעידות כי מי שעומד בצד השני מאמין בך ורואה את יכולותיך. זה עשוי להיות מלחיץ כי יש סיכוי שתאכזב, ועשוי להיות מבהיל כי יכול למשוך אותך לדרך אחרת מהדרך שלך ובכלל, הבעיה מתחילה כשיש חוסר התאמה בין מה שאתה מצפה מעצמך לבין ציפיות הסביבה ממך.

עכשיו צריך להתמודד!

אדם המתמודד הוא אדם המסוגל לנקוט צעדים ופעולות כדי להקל, להתגבר ואף להתחזק, באותם מצבי קושי, מתח ולחץ.
כדי להצליח ולהתמודד, לא חייבים ללכת לפסיכולוג ספורט. אפשר פשוט להשתמש במודל הקוגניטיבי של לזרוס ופולקמן, הוא מותאם לעבודה עצמית. המודל שלהם לא מדבר על שינויים רגשיים ועבודה מורכבת אלא על היכולת שלך לשנות את ההתנהגות או את התפיסה שלך את מושג הציפיות.
לפי מודל זה ישנם שני ממדים להתמודדות :

הראשון מתמקד בבעיה מולה אתה עומד. לפיו אתה צריך להתמקד בשינוי ההתנהגות שלך או לסלק את מקורות המעוררים בך אי נוחות עקב הציפיות ממך. כלומר להתמודד באופן מעשי עם הסביבה. אם זה הורים או הצוות המקצועי אתה צריך לדעת לזהות את הקשיים מולם ולדעת להתמודד ישירות.

המימד השני הוא התמודדות עם התחושות המתלוות לבעיה כלומר אתה צריך להתמודד עם הרגשות המתעוררים אצלך כתוצאה מהציפיות אליך. הכוונה כאן איננה שינוי רגשי אצלך אלא שינוי בדרך בה אתה מפרש את הציפיות כלפיך.
ישנן מספר דרכים לעשות זאת:
1. להיות קשוב לעצמך ולא להפנות אנרגיה לסביבה שלך.
2. ליצור מרחק ריגשי בינך לבין מוקדי הבעיה כגון, להמנע מקריאת אתרי הספורט והטוקבקים.
3. להתמקד בצדדים החיוביים של העובדה שמצפים ממך. לראות את הכוח שבכך ואת האמונה שבך.

לסיכום, העובדה שמצפים ממך הופכת להיות בעיה רק כאשר מתפתח פער בין ציפיותך לציפיות הסביבה, והפער הזה ניתן לגישור בקלות יחסית.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »