pexels lachlan ross 5968095 1

הכל מתחיל בראש?

כמה פעמים שמעתי בשבוע האחרון את המשפט, הכל מתחיל בראש? כל כך הרבה פעמים, שמצאתי את עצמי משתמשת בו, אפילו שאני לא תמיד מסכימה איתו..

שמתי לב שלפעמים כשקבוצה מפסידה במשחק או ספורטאי לא מצליח בתחרות יהיה איזה איש מקצוע שיזרוק את המשפט,יש לו בעיות מנטאליות או הוא לא מספיק חזק בראש ועוד התבטאויות שמכוונות ישר לקופסא החושבת. ואני? אני דווקא חושבת שהכל מתחיל בלב….

כפסיכולוגית ספורט, לקח לי שנים להיכנס לאוניברסיטה והרבה יותר שנים לסיים אותה בהצלחה. אני אוהבת את תחום הפסיכולוגיה (ויותר מהכל את ההתמחות בספורט). זה עולם מרתק העוסק בנושאים שונים וכולם מנסים לבחון את אישיותם של בני האדם.. מוצאת עצמי מרותקת מהיצור האנושי המורכב והמיוחד. כל כך מורכב שנכתבו תיאוריות רבות המנסות להסביר ולנבא את ההתנהגויות העתידיות שלו במצבים שונים. ניבוי מוצלח יתאפשר רק לאחר זיהויי נכון של מאפייני האישיות.

תיאוריות רבות עוסקות בשאלה, איך מורכבת האישיות ומה משפיע עליה. שכן מיום היוולדו נתון האדם לגורמים רבים בסביבתו ומהלך חייו המשפיעים על אישיותו. חלקם גורמים חיצוניים וחלקם פנימיים. הגורמים הפנימיים מיוחסים ליכולות הרגשיות, החשיבתיות, התחושתיות וכמובן, ההתנהגותיות. מי משפיע על מי, מי הראשון ואיך? כל תיאוריה תסתכל על המציאות מזווית אחרת.

ישנן תיאוריות הגורסות כי מעגל ההתנהגות שלנו מושפע מהדרך בה אנחנו מבינים את הדברים. ההבנה שלנו היא זו שתקבע את מעגל התגובה החיצוני. אדם שמבין שהוא נמצא במצב מסוכן, ירגיש רגשות פחד, יחוש תחושות גופניות של אי נוחות ויגיב על פי רב בהימנעות מכניסה למצב הסכנה. יהיו כאילו שמעגל זה יגרום להם לתגובה של מלחמה או מאבק. (Fight or Flight).

תיאוריות אחרות מציגות את התחושות הגופניות שלנו כמניעות את המעגל. תחושה של פרפרים בבטן מעוררת בנו רגשות שמחה ואלו מעוררות מחשבות חיוביות על העתיד הקרב ובא. מעגל זה יקדם את האדם לתגובה התנהגותית של חיוך ומוטיבציה.

וכך הלאה והלאה, כל גירוי יפגוש בחלקים שונים של הנפש והמעגל יחל את תנועתו.

אם כן, האם באמת הכל מתחיל בראש?

קשה לי להסכים עם המשפט הזה. בעייני, הראש יודע פעמים רבות את "עבודתו". ההבנה, הניתוח, קבלת ההחלטות ידועות וברורות, אך לא תמיד נעשות. ההסבר לכך שהדברים לא קורים "נכון" נעוצה במצב הלב. חוסר בטחון רגעי, אבדן אמונה, רגשות תסכול ואי נוחות כל אלו ועוד מגוון גדול של תחושות מונעות מהראש לבצע את עבודתו.

אם כן אולי המשפט הנכון יהיה, הכל מתחיל בלב?

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »