pexels pixabay 414029

היפוקרטס וטיפוסי ספורטאים

כל יום אני מופתעת מחדש, יש לי יותר מ- 20 שנות ניסיון כפסיכולוגית ספורט ועדין אני נפעמת מבני אדם, לטוב ולרע כמובן. במפגשי הרבים אני מגלה טיפוסים רבים ומעניינים.

לאחרונה נזכרתי בתאוריה חביבה שפגשתי לפני שנים והתחברה לי עכשיו. אחת מתיאוריות "הטיפוסים" הקדומות ביותר. מקורה של התיאוריה במאה ה-5 לפנה"ס והיא נכתבה על ידי היפוקרטס. לפי התאוריה, בני האדם מתחלקים לארבעה טיפוסים עיקריים. חלוקת הטיפוסים היא לפי הנוזלים בגוף האדם (שכן היה רופא). הם אלו האחראים למצב בריאותו של האדם ומאפיינים את אישיותו. עודף או חוסר בנוזלים משפיע על מצבו הבריאותי ואופיו. על הרופא לאזן את הנוזלים בגוף האדם למען בריאותו.

על ארבע טיפוסים דיבר היפוקרטס.

סנגוויני – הוא אדם לבבי, חביב, אופטימי, עליז, חברותי, בעל ביטחון עצמי, מלא תקווה ואוהב.
ספורטאי בעל אופי זה יהיה נעים לבריות, יעבוד טוב ויתמודד בחיוביות עם סמכות ועם שותפים לקבוצה. ידע להתרומם ממצבי כישלון ולהמשיך ולהאמין בעצמו ובסובבים אותו. מנהיגותו תהיה חיובית ונעימה לקבוצה ולצוות המקצועי.


פלגמטי – הוא אדם אדיש, איטי, רגוע ולא רגשי.
מאפיין ספורטאים רבים ומשום מה נתפס לעיתים כאדם קר מזג ולא מתרגש. אדישותו היא יתרון כי הוא לא מגיע למצב של היסטריה כאשר נתקל בקשים אך כמו שאמר לי מאמן מדהים על שחקן בעל אופי זה: "כמה שהוא טוב מקצועית, אין לו נשמה ולכן בחיים לא יהיה שחקן מוצלח". ספורטאי בעל אופי כזה צריך ליווי פסיכולוגי מתמיד ועבודה על היכולות הרגשיות שלו.

מלנכולי – הוא אדם מדוכא, עצוב, דכאוני, מטרד וחסר שינה ושקט.
ספורטאי בעל אופי מלנכולי לא יוכל לממש עצמו. יאפיין בעיקר ספורטאים הלוקחים חלק בספורט עקב לחץ סביבתי (לחץ הורים בצעירותם) ולא פיתחו מוטיבציה פנימית. הם עוסקים בספורט כפשרה רעה למציאות סביבתית לא נעימה. על פי רב יפרשו ולא יממשו עצמם.

כולירי – הוא אדם מהיר חימה, כעוס, מהיר תגובה, רע מזג, עצבני וכעסן.
ספורטאי בעל אופי זה יתנהל בעצבנות רבה. הוא יהיה כוחני ואגרסיבי ויהיו אנשי ספורט שיאהבו את אופיו. יראו בו לוחם אמיתי אך לא יראו את הנזקים הסביבתיים של התנהלותו. הוא יתקשה לעבוד בקבוצה ויתעמת הרבה עם הסמכות שסביבו.

ללא ספק חלוקה זו הינה נוקשה וקיצונית, במציאות הדברים הם אחרים ונעים על רצף של אישיות וטיפוסים. מניסיוני ראיתי ספורטאים בקצוות, אך בעיקר ראיתי ספורטאים יותר מתונים וכאלה המאופיינים על ידי דרגות שונות של הסוגים השונים.

אם תשאלו אותי השילוב של ספורטאי סנגוויני עם היכולת לאפיונים פלגמטיים מעט מלנכולים וקומץ כולריים יהיה בעל אישיות ספורטיבית במיטבה.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »