pexels zukiman mohamad 394353

היכולת לקום ולהתאושש מכישלון

אריק זאבי. איש ומופת. מה לא נאמר על הספורטאי הזה? מה הוא לא הספיק לעבור בקרירה הארוכה והמדהימה שלו?

דווקא בנקודה הקשה הזו אני רוצה להתעכב על אחת היכולות היותר משמעותיות בעייני מבחינה פסיכולוגית, שמאפיינת את אריק ואיתו עוד ספורטאים גדולים.

כשמסתכלים על ספורטאים בכירים, כאלו שהצליחו לממש עצמם, אנחנו מגלים שאחד הדברים המאפיינים אותם הוא היסטוריה רצופה במשברים. רבים הספורטאים שמספרים על אותם רגעים בהם הקרירה שלהם עברה משבר, אם כתוצאה ממחלה בדרך, או פציעה חמורה. לי קורזיץ, הגולשת האולימפית שלנו ואלופת העולם שלוש פעמים, סיפרה על מחלה קשה שעברה ואיימה על חייה. מייקל ג'ורדן מספר על כישלונות בתקופת הקולג' וחוסר אמונה של הסובבים אותו לעתידו הספורטיבי, ועוד רבים הסיפורים המוכרים יותר ופחות על רגעי משבר וכשלון בקריירה. לא פגשתי ספורטאי גדול שלא עבר היסטוריה רצופה קשיים ומשברים.

הדבר אינו מקרי, בעיניי הוא אפילו הכרחי. המשברים שבדרך הם הבסיס להקניית אחד הכלים הפסיכולוגים החשובים ביותר לספורטאים: היכולת להתאושש ולקום מכישלון.

כשחושבים על המרכיבים הפסיכולוגים המאפיינים ספורטאים מצליחים אנחנו יכולים למנות רבים: חריצות, נחישות, אופטימיות, מחויבות, יכולת להתמודד עם תסכולים, דחיית סיפוקים ועוד ועוד. ליוויתי ספורטאים רבים ופגשתי רבים ומוכשרים בעלי אותם כישורים פסיכולוגים שמניתי עכשיו. הדבר המעניין ביותר היה לנסות ולמצוא את אותו דבק המחבר בין כל המרכיבים הללו. כפי שכשבונים קשת בבניין צריך לבחור את הלבנה האחרונה שתחזיק את כל המבנה, כך צריך לזהות את המרכיב הסודי בתרכובת הזו של הצלחה בהיבט הפסיכולוגי, ומרכיב סודי זה הוא היכולת לקום מכישלונות.

אין אפשרות להתקדם בספורט ללא כישלונות, אך יש אפשרות להפסיק להתקדם ולעזוב. ואכן מי שלא נכשל, לא מפתח את היכולת הזו. צריך לחוות את הכישלון, לכאוב ממנו וללמוד להתאושש. כמו ששריר נבנה עם מאמץ גופני ועם פציעות מקרוסקופיות, כך גם הנפש. נפצעת מעט ומתחזקת. ככל שהקריירה מתקדמת יותר כך אירועי הספורט עצימים יותר והכישלונות גדולים יותר. כך גם הצורך להיות מסוגל להתאושש גדול יותר.

אם אריק היה נשבר בדרך, הוא לא היה מגיע למשבר הבא ולא היה מתאושש גם ממנו. הוא נאלץ לחוות משברים קטנים בתחילת הדרך, להתגבר עליהם ולהמשיך קדימה, מתוך הבנה שהפסד הוא חלק מהניצחון.

אין לי ספק שגם ממשבר זה הוא יקום ויתחזק. וגם אם לא בג'ודו אז בחיים.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »