pexels mikhail nilov 6620742

הורות לספורטאים

אריאל משחק כדורסל בקבוצת הנוער של המועצה האזורית. הוא מתאמן 5 פעמים בשבוע והספורט תופס מקום מרכזי בחייו. עם השנים הפך אביו מעורב יותר במשחקים ובאימונים והוא נוסע למשחקי חוץ ונוכח באימונים. אימו לעומת זאת, חושבת שצריך לתפוס יותר מרחק מאריאל. יש להם חילוקי דעות על הנושא.

חשוב לציין שהמקרה המתואר משקף נושא עמוק ומורכב והתשובה עליו איננה חד משמעית. אנחנו ניגע בו "בקטנה".

בספרות מדובר על רצף שנע בין מעורבות יתר של הורים לבין מעורבות חסר. הורים מעורבים יתר על המידה הם הורים שלוחצים על הילד ולעיתים מתערבים מבחינה מקצועית במשחק. הורים שמעורבים בצורה לא מספקת הם כאלו שלא מתעניינים או לא מודעים לחשיבות מעורבותם.

מעורבות

יתר—————————————————— חסר

המחקר והפרקטיקה בתחום מראים שילדים שמרגישים שהוריהם לוחצים ומעורבים מדיי בחיים הספורטיביים שלהם, פחות נהנים מהספורט וגם לחוצים וחרדים יותר במשחקים ותחרויות. מצד שני, מעורבות נכונה ועידוד ותמיכה מצד ההורים מביאות להתפתחות קריירה ספורטיבית חיובית של ספורטאים. יתרה מכך, ספורטאים שהוריהם מעורבים בצורה המיטבית גם מגשימים את המטרה הראשית בשבילה הגיעו לספורט – הם נהנים יותר.

ישנה אף חשיבות גם לסוגי ההערות שההורים נותנים. מחקר מעניין מצא שיש חשיבות לדרך בה ההורים מגיבים לילדם הספורטאי. במחקר סווגו סוגי ההערות שנותנים ההורים לילדיהם על רצף שנע בין הערות שולטות להערות תומכות.

הערות

שולטות ———————————————— תומכות

הערות שולטות הם כאלו שמתייחסות לתוכן, לביצוע. אלו "נגועות" בגוון של האשמה ושליטה. הערות תומכות לעומת זאת הן כאלו שתומכות בילד הספורטאי ומתייחסות לדרך – לא משנה מה התוצאה. יש הבדל בין לתמוך: "יאללה, יש עוד משחק עוד שבוע, העיקר שהתאמצת". לבין לתת הערות "שולטות": "למה מסרת ולא חדרת לסל??".

בגדול, המסקנות הן כאלו: קודם כל, כדאי להורים למקם עצמם בצורה חיובית ומיטבית. משמע, לתמוך בביצוע, בעצם ההשתתפות. לחזק את האומץ ואת הדרך שעושה הספורטאי. לתת הערות תומכות ולא כאלו ביקורתיות ולשמור על פרופורציות. אחרי הכל, זה רק ספורט ולא הגרעין האירני. אל תשבו על הכתפיים של הילד. כדאי לעמוד מאחוריו ולתמוך בו ללא תנאים וללא קשר להישגים.

 

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »