pexels marta wave 6454152 1

ההנאה שבהנעה

מוטיבציה מהמילה הלטינית "לנוע" היא שם למכלול התהליכים אשר מעוררים, מכוונים ומשמרים את התנהגות הפרט לעבר מטרה מסוימת. בעולם הספורט אפשר לומר כי זהו המכנה המשותף לכל הספורטאים. מוטיבציה!

אפשר לחלק מוטיבציה לסוגים רבים אך אני אבחר להבחין בין שני סוגי מוטיבציה. מוטיבציה פנימית ומוטיבציה חיצונית. שני סוגים אילו נמצאים על רצף ולכל ספורטאי יש גם מזו וגם מזו.

מוטיבציה פנימית זוהי אותה מוטיבציה הקשורה לעיסוק בתחום עניין מסוים מתוך תחושה של בחירה.

כלומר הספורטאי בוחר לעסוק בספורט בכלל ובענף הספורט המסוים בפרט כי זהו רצונו הפנימי ולא כי זהו רצונו או צרכיו של מישהו אחר בסביבתו. הגורם המרכזי המניע אותו היא ההנאה המשמשת כמילת מפתח במקרה זה. אדם המונע על ידי מוטיבציה פנימית עסוק בחיפוש אחר אתגרים והזדמנויות להצטיין, וזה מניע אותו ולא התוצאות בלבד. כמו כן אין הוא מאבד מוטיבציה אם תוצאותיה אינן לרוחו. הספורטאי נהנה מלמידה ומפיתוח שליטה ביכולותיו, נהנה להתרגש ולתחרות ולחוש את התחרות וכן נהנה מתחושת הניצחון.

סוג המוטיבציה השני הוא מוטיבציה חיצונית. פעילות הנעשית מתוך מוטיבציה זו היא רק לשם השגת מטרה אחרת והיא אינה מהווה מטרה בפני עצמה. כלומר ספורטאי הפועל מתוך מוטיבציה חיצונית מונע רק לשם השגת גמולים או הימנעות מעונשים ולא כי הוא נהנה מעצם השליטה בגוף והעיסוק "נטו" בספורט. פעמים רבות ספורטאים יעשו את ענף הספורט שלהם כי הם ממש מותנים לכך וחשים אילוץ או כפייה לעשות זאת. כל כשלון יגרור אחריו רצון פרישה ומצוקה פנימית גבוה ויהיה להם קשה להתמיד בתקופות קשות של עבודה ואימונים. מה שיניע אותם הם גמולים חיצוניים כמו כסף ופרסים וכן תוצרים המתלווים לעיסוק בספורט כגון כוח או כושר.

ובכן מה יותר חשוב? האם מוטיבציה אחת טובה מהאחרת?

כמובן שאי אפשר להתעלם מהעובדה שבספורט נכנסים מהר מאד הגמולים אך ברור שמי שלא עושה ספורט מתוך חוויה פנימית ורצון אמיתי לא ישרוד בעולם זה. הצורך של ספורטאים להיות בחוויית שליטה הוא מאד חשוב ואיבוד המוטיבציה לטובת גורם חיצוני מהווה נזק ואבדן של חווית השליטה.

האם ניתן להשפיע על המוטיבציה הפנימית?

בודאי. פעילות המקדמת תחושת מסוגלות, עצמאות ושליטה נמצאו כמגבירים את המוטיבציה הפנימית. הסביבה יכולה להשפיע על המוטיבציה גם כן אם המאמנים ושאר המלווים יתרכזו במאמץ של הספורטאי ובביצוע ולא רק בהישגיו. נמצא גם כי משוב שלילי מפחית את המוטיבציה הפנימית משום הוא פוגע בתחושת המסוגלות של הפרט.

חשבו לכם לעתיד: איך קורה שיש אנשים שיש להם יותר מוטיבציה וכאלה שיש להם פחות?

מה אנחנו יכולים לעשות כדי להגביר את המוטיבציה?

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »