pexels cottonbro 4327162 1

האוייב שבפנים – על ביקורת עצמית

ביקורת, כולם כל היום עסוקים בביקורת. אנחנו רגילים להיות מבוקרים על ידי אחרים, ובמהלך חיינו לומדים להשתמש בכלים שונים המגנים עלינו מפני הביקורת החיצונית הנזרקת לעברנו.

ביקורת חיצונית מהמאמן, המורה, ההורה שלנו ואפילו חבר מתקבלת כל חיינו ואנו לומדים איך להתמודד איתה ולהמשיך לתפקד בצורה מיטבית. על אף שהיא שם כל הזמן. אנו לומדים לבנות את עצמנו ולשפר את תיפקודנו בזכותה (בתנאי שהיא נעשית כביקורת בונה ולא כהשפלה וההבדל בינהן דק. זה כבר טיפ אחר).

מתי יש לנו בעיה אמתית עם ביקורת?

כשהיא מגיעה מאיתנו. ביקורת עצמית פנימית, היא השופט הפנימי שלנו שאותו הרבה יותר קשה לקבל ואיתו הרבה יותר קשה להתמודד. היא מביאה איתה עוד מחשבות קשות שיכולות להפיל אותנו, לשבור את רוחנו להקטין אותנו ולגרום לנו לתפקד בצורה שתפגע בנו.

כשאנו קשובים לביקורת הפנימית, הביקורת החיצונית מתעצמת, יש להן ממשקים ובנקודות האלו הרבה יותר קשה לנו להתמודד ולהתגבר.
אצל רוב הספורטאים השופט הפנימי הוא דיי גדול היות ומגיל קטן מלמדים אותנו לעבוד קשה לדייק בפרטים ולשאוף גבוה שאלו דברים חיוביים וטובים, אך כשהשופט הזה מנהל את הספורטאי במהלך תחרות או משחק פעמים רבות הספורטאי ייצא בתחושה קשה של אכזבה מעצמו גם אם קבוצתו זכתה או הגיע להישג והאכזבה תהייה גדולה עוד יותר ותהפוך לתחושת אשמה כבדה אם הקבוצה הפסידה.

הרבה ספורטאים ואנשים בכלל שואפים ומצפים מעצמם להתכחש או להעלים ואפילו להיאבק בביקורת העצמית הזו, אולי כמו שהיינו רוצים לעשות עם הפסדים וטעויות, העניין הוא שהן שם והן חלק מהחיים ואפילו חלק מהדרך.

כדי להגיע להישגים ולממש את המטרות שלנו אנחנו יכולים לבחור איך אנחנו מגיבים אליהן. לעיתים עלינו לדעת לקבל גם את החלקים הפחות נעימים האלו, הטעויות, ההפסדים הפלוסים והמינוסים וכך גם את המחשבות השליליות.

היכולת לקבל את עצמנו גם עם החלקים הללו ולבחור לומר לעצמנו שעל אף הטעות, והביקורת שצצה אנחנו לא מוותרים אלא נשארים מרוכזים בכאן ועכשיו, אנחנו יכולים להצליח על אף המחשבות שעולות, הכאב התסכול או הטעות שנעשתה. אנחנו יכולים להשאיר את זה בעבר ולהתרכז בהווה ולדעת שגם עם כל התסכול מהטעות, האי נוחות בשל הנפילה וכו' אנחנו עדיין יכולים להמשיך ולעשות את הכי טוב שלנו ובסוף גם להצליח/ לנצח ולצאת עם התחושה שנתנו את כל כולנו וזה מה שעושה את ההבדל הגדול גם בביצועים שלנו בשטח.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »