pexels bibhukalyan acharya 1463530 1

גשם גשם בוא! או החלפת המאמן כערובה לניצחון

תופעה ידועה אצל שבטים באפריקה בימים בהם הגשם לא מגיע, היא לערוך טקסים להורדת הגשם. וראו איזה פלא, התפילות נענות והגשם מופיע. מסתבר, שגם אם לא יתפללו הילידים לגשם, בעונה בה הוא אמור לרדת, אחרי ימים רבים של יובש, יגיע הגשם וישטוף את האדמה.

אני רוצה להקביל תופעה זו לתופעה מוכרת בספורט והיא 'החלפת מאמן לאחר מספר כישלונות'. דבר שנעשה מתוך מחשבה שהחילוף יביא איתו את הגשם (נצחונות). על פניו, החילוף עושה את העבודה והקבוצה לרוב מנצחת כמעט במיידית.

העניין הוא שקבוצות הנכשלות לאורך זמן, מצליחות מידי פעם לנצח גם אם לא מחליפים להן מאמן. זה נקרא "רגרסיה לכיוון הממוצע" כשמודדים מקרה קיצוני ביותר מפעם אחת, יש לו נטיה ללכת לכיוון ההפוך. ולכן קבוצה שברוב המשחקים מפסידה, מדידה ממושכת תראה שבחלק מהמשחקים היא מנצחת וכך מקרבת עצמה לממוצע.

ולמה אני מקבילה ביניהם?

אנחנו בשליש הראשון של עונת הכדורגל והכדורסל, ובכל הארץ מתרחשת התופעה המופלאה של החלפת מאמנים עקב אכזבה של הנהלות הקבוצות ולחץ האוהדים מביצועי הקבוצה. סיבת ההחלפה המודעת מתעסקת בכך שהמאמן הוא הסיבה לאי הצלחת הקבוצה ולכן החלפתו תביא את הקבוצה להצלחה רבה יותר.

זה נכון, אם לא לוקחים בחשבון 3 דברים:

1. על פי רב אין הדבר נכון לאורך זמן, יש אפקט של ניצחון או שניים שאח"כ מתמזגים בעונה כולה.

2. לאורך הזמן אין המאמן החדש מצליח יותר מקודמו.

3. באם יש הצלחה היא רגעית ונובעת מאיזה "בוסט" נקודתי הקשור לאדרנלין ולטקס המלווה את ההחלפה.

אם כן, מתי נכון יהיה להחליף מאמן ומתי כן יש סיכוי שהחלפת המאמן תהיה יעילה?

ביצוע טוב של קבוצה תלוי בגורמים רבים: בראש ובראשונה איכות ורמת השחקנים. אחר כך הציוות המקצועי הנכון של בעלי התפקידים על המגרש, כמובן היכולת המקצועית של המאמן וכן היכולות הפסיכולוגיות של הלוקחים חלק.

כלומר, ישנם גורמים רבים האחראים לכך שהקבוצה עומדת ביעדיה המקצועיים, אולם, לא תמיד המאמן הוא הסיבה לחוסר ההצלחה.
הבחירה לפטר את המאמן היא לעיתים קרובות הדרך הקלה להשתיק את הביקורת, הצמדות לטקסים לא נכונים שהתפתחו בספורט, ודרך שגויה לבזבוז כספים שיכולים היו להיות מושקעים בדרך חכמה יותר בשיפור מצבה המקצועי של הקבוצה.

אז להבא, רגע לפני שאתם בוחרים לפטר מאמן בדקו מה הסיבות האמתיות לחוסר ההצלחה ורק אז בחרו פתרון

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »