pexels pixabay 262506

בטלה חברתית

מאמן התייעץ איתי לגבי תופעה מוזרה שמתרחשת בקבוצת הכדורעף שלו. בכל פעם שהוא מבקש מהם לבצע משימה קבוצתית כמו לארגן את הציוד לקראת תחילת האימון או בסופו, השחקנים מסתכלים אחד על השני ועושים מעט מאד בשביל לסיים את המשימה, אפילו השחקנים החרוצים שבקבוצה.

אם גם אתם נתקלתם בתופעה זו, דעו שאתם לא היחידים מאחר ותופעה זו נחקרה רבות בעולם הפסיכולוגיה ואפילו יש לה שם בטלה חברתית (Social Loafing).

תופעת הבטלה החברתית נחקרה על ידי מקס ריגלמן שגילה אותה בניסוי במשיכת חבל שביצע. 'בטלה חברתית' מוגדרת כמצב שבו היחיד משקיע פחות בעת עבודתו בקבוצה מאשר בעבודה פרטנית, כך שכל משתתף משקיע פחות בעבודה הקבוצתית ממה שהיה יכול להשקיע אם היה מתבקש לבצע זאת לבדו.

בניסוי נוסף שנערך ביקשו מאנשים להחתים בולים על מעטפות דואר. במצב אחד אמרו להם שהם נמדדים על תוצאה אישית. ובמצב אחר אמרו להם שהם נמדדים על תוצאה קבוצתית. מה שהנבדקים לא ידעו הוא שבשני המקרים מדדו את תרומתם האישית. תוצאות המחקר הנוכחי הראו אותו דבר, הפרט משקיע פחות כשתרומתו האישית לא נמדדת ישירות.

מסתבר שלתופעה יש מקום גם בעולם הספורט הקבוצתי. אמנם אנחנו מנסים למדוד את הפרט במשתנים רבים כמו מסירות, סלים גולים וכו' ועדיין ניתן לראות התופעה באותם תכנים שלא ניתנים למדידה ישירה כמו עזרה בקבוצה, איסוף ציוד וכו'.

ובכן, למה היא מתרחשת?

יכולות להיות לכך כמה סיבות, יתכן שהשחקנים מרגישים שיש חוסר הוגנות בקבוצה כך שהם משקיעים יותר אך לא מתוגמלים או מוערכים על כך כראוי. אפשרות נוספת נובעת מכך שמאחר והאחריות מפוזרת על פני כל השחקנים בקבוצה, כל אחד מרגיש פחות אחראי לבצע אותה ולא תמיד ניתן לראות כמה כל אחד תרם להצלחת המשימה. לבסוף, נמצא שלכידות קבוצתית נמוכה קשורה לתופעה זו, מאחר והשחקנים לא מרגישים מספיק מגובשים ותלויים אחד בשני.

אז מה ניתן לעשות כדי למנוע או למצמצם 'בטלה חברתית'?

1. לקבוע כללים ברורים להתנהגות בקבוצה מרמת הערכים ועד הפרקטיקה של ביצוע המשימה.
2. משימות אישיות המלוות בהערכה אישית לכל משתתף, כך כל אחד ירגיש אחראי יותר על החלק שלו וכאשר יוצרים תת קבוצות יותר קשר להתחמק.
3. לבסוף לחזק את הלכידות הקבוצתית כך שכל משתתף ירגיש אחראי גם כלפי חבריו לקבוצה ולא רק כלפי עצמו.

אז קדימה לעבודה….

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »