pexels andrej zeman 5533735 1

אתיקה, נקודות למחשבה

אני חייב את עצתך, אנחנו יוצאים שבוע הבא למחנה אימון. נהיה שני מאמנים גברים עם 15 שחקניות בנות. תגידי, יש בזה משהו שיכול להראות לא טוב? את יודעת היום בעידן שכל הזמן מתעוררות פרשיות של הטרדה, זה ממש מלחיץ. את מכירה אותי, הן כמו הבנות שלי, אבל דווקא אשתי העלתה את הנושא בפני. יש לי אשה חכמה.

זה אלי בן 42. מאמן ספורטאיות מאז ומתמיד. מתייחסים אליו כ,אבא של הבנות,. גם ההורים רואים בו דמות חינוכית חשובה. במסגרת אחת ההרצאות שהעברתי להורים, הם הביעו את הערכתם אליו וציינו את הדאגה שהוא מפגין כלפי הבנות שלהם. אלי אכן מאמן מיוחד. רואה בשחקניות שלו יעוד ורואה בעבודתו שליחות. דורות של שחקניות הוציא תחת ידיו ותמיד נחשב לאיש מקצוע ראוי והגון.

פנייתו השבוע הציפה בראשי את השאלה הקשה בנושא האתיקה באימון בכלל ובאימון ספורטאיות צעירות בפרט. השאלה נגעה בזכרונות ממפגשים קשים שהיו לי עם ספורטאיות שהמאמנים "חרגו" קצת מהגבול.

מורכב ענין הגבול ולא פשוט. מה קורה אחרי שהקבוצה מנצחת וכולם מתחבקים. איפה עובר הגבול בין חיבוק של שמחה לבין חיבוק "קצת" יותר קרוב והדוק.

או כששחקנית עצובה, פונה למאמן ומדברת מליבה, כמה זה אתי "לשים יד על הכתף שלה"? ולתת מכה בישבן אחרי פעולה טובה, זה לגיטימי? ושיחות נפש? כמה עמוק? ולהזמין אותן "לאכול משהו" אחרי אימון, זה בסדר?

וכמובן שאני לא מדברת רק על מאמן ושחקניות, זה מתייחס לכל בעל סמכות מול הספורטאים הצעירים. בנים מול בנות, בנות מול בנים ,בנים מול בנים ובנות מול בנות.

אם המאמן שוקל את הספורטאית כל אימון וזה עוזר לה לשמור על המשקל הרצוי, זה אתי? אפילו שהוא לא תזונאי מוסמך? ואם הוא לוקח אותה לאכול והיא נרגעת בשיחת נפש טובה, זה מותר? ומה אם הוא רוצה לחסוך כסף בתחרות בחו"ל ולוקח חדר אחד משותף אבל ישנים כל אחד במיטה נפרדת ושומרים על לבוש מהוגן?

מה הגבול השומר על אתיקה מקצועית של המאמן, איפה עובר הגבול שמאמן צריך לבנות לעצמו?

אתיקה!

מושג מאד מורכב וחמקמק. הפילוסופיה של המוסר. הבחנה בין טוב ורע. הערכים הבסיסיים להתנהגות הוגנת, שקופה וישרה.

טוב ורע הם עניין יחסי, לכן קשה להעביר קו גבול ברור ומדוייק. ובכל זאת אנסה לתת למאמנים איזה שהוא מצפן לכיוון:

1. בכל מקום שיש לכם התלבטות, תמד תבחרו בדרך הצנועה יותר.
2. התייעצו עם קולגה שאתם מכירים טוב ורצוי עם בן/בת המין השני.
3. שקיפות. אם אתם שמים לב שאתם רוצים להסתיר מידע סימן שאתם חשים קצת שאתם לא בדיוק בכיוון.
4. הכי חשוב – איך אתם תלכו לישון באותו יום. שלמים עם עצמיכם?

וזכרו, זה שהספורטאים הצעירים מאשרים לכם להתנהג כך, לא אומר זה אתי לעשות זאת.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »