pexels ashley williams 685382 1

אנדרוגניות – גבריות ונשיות

האם אנו מקבלים התנהגות עצמאית של ספורטאית ולחילופין, ספורטאי לחוץ המתנהג בתלותיות במאמנו? ובכלל, כמה קל לספורטאית אישה לחדור לעולם הספורט המוגדר כגברי ולחיות בשלום עם דרישותיו ועם בחירותיה?

עד שנות ה70, מחקרים שבדקו את ההבדל בתכונות בין גברים לנשים, השתמשו בשאלונים שבדקו תכונות שונות שסווגו כנשיות או גבריות. לדוגמא, רגישות סווגה כתכונה נשית ועצמאות כגברית. הדבר יצר דיכוטומיה כי לא היה מצב שאפשר לשלב את שתי התכונות- דבר שמייצר סטריאוטיפיים – דעות קדומות על תפקידי מין. מחקרים מהסוג הזה הפיקו פרופילים קיצונים של בני שני המינים מהסוג של "הכל או לא כלום": הגברים דומיננטיים, אוטונומיים, אגרסיביים וכדומה בעוד הנשים רכות, רגשניות, פסיביות סובייקטיביות וכדומה. הפרופילים לא נתנו ביטוי לאפשרות קיומה של שותפות בין המינים בתכונות כלשהן או לאפשרות קיומן של דרגות ביניים מתונות של תכונות שונות אצל כל אחד מהמינים.

העניין הוא שגם אם גברים "ממוצעים" הם תוקפנים ועצמאים יותר מנשים, עדיין זה לא שולל את האפשרות שגם נשים יאופיינו במידה זו או אחרת של תוקפנות (ולהפך לגבי גברים ורגשות). כלומר קטגוריות של "הכל או לא כלום" הן שגויות באופן בסיסי, כי יש להניח שבני האדם הם יצורים מורכבים ובעלי תכונות רבות שעשויות להיות סותרות אפילו. נכון יותר להניח שגברים ונשים מאופיינים בדרגות אילו ואחרות של אותה התכונה. כלומר, אנחנו דנים פה בתכונות שנעות על רצף, לא תכונות קטגוריאלית.

בשנות ה70 חוקרת בשם בם והחליטה לאפשר שינוי בתפיסת האנשים את ההבדלים המגדריים. בם טענה שצריך להשתמש בשני סולמות ולא בסולם אחד. היא יצרה הבחנה בין המין הביולוגי (זכר, נקבה) של האדם לבין הפסיכולוגי (גבר/ אישה) שלו. היא הציעה לראות ב"גבריות" וב"נשיות" ממדים נפרדים ועצמאיים ולא שני קצותיו של ממד דו קוטבי משותף. על פי בם כל אדם מאופיין בתכונות גבריות ונשיות.

הסולמות של בם הם סולמות פסיכולוגים. סולם נשיות- כישורי שיתוף וטיפול, סולם גבריות- כישורי ביצוע. כל טיפוס יכול להיות מאופיין על ידי שילוב בין הסולמות ולא קשור אם הוא גבר או אישה. כלומר בני אדם רבים מאופיינים בגמישות בהתנהגויותיהם השונות. הגמישות מתבטאת בהתנהגות המשלבת אפיונים גברים ונשים שמתגלים באופן שונה במצבים שונים, ובתקופות שונות בחיים. כמובן שקיימת גם שונות בין אישית.

תוצאותיה של בם פיתחו את המושג הפסיכולוגי לאישיות אנדרוגנית. אנדרוגניות פירושה מידת הגמישות הפסיכולוגית של האדם באשר להתנהגויות סטריאוטיפיות מיניות. אדם אנדרוגני יכול להיות מקשיב ואמפאתי כאשר חברו משתף אותו בבעייתו ומאמן החלטי ותקיף כאשר עליו לדרבן ספורטאי שלו.

ובספורט? עולם הספורט מערער על הסטריאוטיפים המגדריים. כשאנחנו צופים בג'ודוקא שרירית שמחפשת להטיל את יריבתה, זה עשוי לערער על נשיותה. כשאנחנו צופים בנשים מתאבקות, משחקות כדורגל או מרימות משקולת ומזפזפים לערוץ אחר וצופים בגברים מחליקים על הקרח או רוקדים אנחנו למעשה רואים את חזונה של בם במציאות. כדורגלנים בוכים וג'דוקאיות תוקפות. זאת המציאות.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »