pexels lukas 296301 1

אמפתיה, סימפטיה – מה זה משנה?

רבות אנחנו משתמשים במושג כל כך מורכב הנקרא, אמפתיה. מושג שאולי קל לומר אותו אך קשה להבין ועוד יותר קשה ליישם. אמפתיה – מושג חמקמק ומורכב, רגשי אך דורש הבנה עמוקה.

מה זו אמפתיה וכיצד מיישמים אותה?

אמפתיה בהגדרה הפסיכולוגית היא היכולת להבין את עולמו הפנימי של האדם האחר מתוך נקודת הראות שלו. כלומר, להכיר באופן ספציפי ומדויק את נקודת ראותו הסובייקטיבית האישית של האחר, ולבטא זאת באופן שהוא ירגיש שהובן. אנו מתבלבלים רבות בין אמפתיה לבין
מושגים "דומים" לה.

זה לא נכון ש:

אמפתיה וסימפטיה זה אותו הדבר. להיות סימפטי פירושו להיות אוהד, נחמד ומסכים עם נקודת ראותו של הזולת. אמפתיה היא לא בהכרח נחמדות והסכמה. אדם ידידותי חביב, המגלה האהדה והסכמה לדברי הזולת, מבטא סימפטיה ולא אמפתיה.

זה לא נכון ש:

אמפתיה פירושה אהבה או רצון להיטיב עם הזולת.

זה לא נכון ש:

אמפתיה פירושה לשים את עצמנו במצבו של הזולת, ולייחס לו את מה שאנחנו היינו מרגישים במצב דומה.

זה לא נכון ש:

אמפתיה פירושה להזדהות עם הזולת ולהרגיש יחד איתו את מה שהוא מרגיש.

סימפטיה, הזדהות ואהבה הן יכולות אנושיות חשובות אבל הן לא אמפתיה.

אמפתיה דורשת מודעות גבוהה וקשר עם עולם הרגש הפנימי שלנו, ללא אלו לא נוכל להעביר לאחרים את ההרגשה שהם מובנים. קל לנו לומר איך אנחנו היינו מרגישים במצב מסוים, קשה יותר להעביר את התחושה שאנחנו מבינים איך הזולת מרגיש באותו מצב. היכולת החמקמקה הזו היא כלי עבודה ומרכיב משמעותי בכל מערכת יחסים. בין חברים, הורים וילדים, אחים וכמובן גם בין מאמנים לספורטאיהם.
על מנת להיות אמפתיים צריך להיות יכולים "לפנות מקום" , לזוז הצידה ולהשאיר את הזולת במרכז, אולם יחד עם זאת לא לאבד את עצמנו.

למה אמפתיה כל כך חשובה במערכות יחסים?
ברגעים קשים בחיים בכלל ובספורט בפרט, תחושת הבדידות היא תחושה מאד חזקה. הפחד המלווה משברים וקשיים, פסימיות וחשש מהעתיד יכולים להיות פחות עוצמתיים אם קיים מרכיב של אמפתיה בסביבה הקרובה. אדם שמרגיש שקיימת אליו הבנה אמפאתית, חש שאינו לבד. הוא יודע שיש מי שרואה אותו.

החוויה הזו שיש מי שרואה אותך באמת היא חיונית לצמיחה, התפתחות והתמודדות. ספורטאים כמו ילדים מחפשים את העיניים של ההורה או המאמן. ההבנה האמפתיות כוללת גם מרכיב קוגניטיבי – היכולת להבין את החוויה ,וגם מרכיב רגשי – תגובה רגשית למצבו של הזולת. השילוב של שני המרכיבים הללו מאפשר לנו להגיב לחווייתו של האחר כך שהוא מרגיש מוערך. הבנה אמפאתית היא הבנה רחבה יותר של צרכי הזולת ומשפיעה על כל מערך ההתנהגויות שלנו כלפיו והדרך בה תופסים אותו.

אמפתיה אפשר לחדד – פעם הבאה שאתם נתקלים במשבר של חבר, מתאמן , ילד נסו "לראות אותו". נסו לשנות את נקודת המבט שלכם ולחשוב איך הוא מרגיש במקום שהוא נמצא, נסו לשדר את ההבנה הזו ורק אחר כך להגיב.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »