pexels cesar galeao 3253501

אם אתה מתעצבן, כנראה שזה שלך

כמה פעמים קרה לך כמאמן שנתקלת בחניך שלך והרגשת שיש לו התנהגויות שממש קשה לך לסבול?

כמה פעמים הרגשת שאתה מתעצבן ולוקח ללב בצורה אולי מוגזמת התנהגויות של חניכים שונים?

בכל קבוצת ספורטאים נפגוש אנשים שונים עם מאפייני אישיות שונים. יש חניכים שנוח וקל לנו איתם, ואחרים שההתמודדות עמם קשה ורגשית עבורנו. אפשר לאפיין את ה"טיפוסים" האלו, שקיימים בצורה זו או אחרת בכל קבוצה. למשל: יש את הטיפוס התחרותי, שכל מה שהוא עושה זה רק לנסות לנצח ולא מקשיב או מנסה ללמוד. יש את הטיפוס המתלונן ששום דבר לא מספיק טוב לו, ותמיד יש לו משהו יותר נכון לעשות. הטיפוס המרחף הוא כזה שכמה שאתה לא מסביר ומחבר אותו, הוא חי בעולם משלו. גם את המרצה אנחנו פוגשים. הוא כזה שרק רוצה שתגיד מילה טובה ומתחנף, ומוכן לבטל עצמו בשבילך.

 

יש עוד המוני טיפוסים ועם חלקם ממש כיף וטוב לך כמאמן ועם חלקם ממש לא נוח לך. חשוב להבין, כי בכל קבוצה ישנו תהליך, בו כל אחד מהפרטים שמרכיבים אותה, תופס תפקיד, כובע, ועושה זאת במודע או שלא במודע. על פי רב, זו תכונת אישיות דומיננטית הבאה לידי ביטוי במצבים מסוימים, וגורמת להם להתנהג בצורה שתואמת את התפקיד. כלומר, אותו נער או נערה מביאים לידי ביטוי איזה שהוא חלק שלהם בתוך הקבוצה המסוימת הנוכחית שנוצרה.

 

אם כן, יש ספורטאים שיותר נוח לנו איתם ויש כאלו שפחות. ברור לנו שכמדריכים אנחנו צריכים ללמוד להסתדר עם כל המשתתפים בקבוצותינו, ללא יוצא מן הכלל. מה נעשה שיש טיפוס אחד שממש מוציא מאיתנו כעסים ורגשות קשים כלפיו?

 

בואו תשאלו עצמכם בכנות "מה הוא קשור אליי? חלק מההתמודדות עם הטיפוסים השונים היא לבחון עבור כול אחד מהם איזה רגשות הוא מעורר בי ומדוע? האם הוא דמות שדומה לי או קרובה אליי, מישהו שאני מכיר? אולי מזכיר לי מישהו מתקופת היותי ספורטאי? האם זה מישהו שהייתי רוצה להיות? אולי יש בו תכונות שהייתי רוצה לבטא אך אני לא מרשה לעצמי (כמו להיות חוצפן או ותרן).

הבנה של מקור התגובות שאותו טיפוס מעורר אצלי, עשויה לסייע לי לשנות את התנהגותי כלפי אותו טיפוס באופן אובייקטיבי ומקצועי. כך למשל, מתלוננת סדרתית שעשויה להזכיר למדריך מישהי מוכרת שמעצבנת אותו בדרך כלל. זו עשויה לעורר אצלו תגובה אוטומטית של אנטגוניזם כלפיה. בדרך זו, המדריך עשוי לפספס את המשתתפת ולהגיב כלפיה בדרך קצרת רוח. דרך שאינה מקצועית.

 

ראו כי מודעות למה שמעוררות אצלכם התנהגויותיו של האחר, הן כלי עבודה מאד יעיל כדי לעזור לכם להתמודד עם "האישיות" המעצבנת, ולעזור לכל מערך האימון להשתפר ולהתקדם.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »