pexels amber faust 3006119

אז מה עדיף, להיות הבכור, הסנדוויץ' או הקטן?

האחיינים של השכנה קפצו לביקור. 3 אחיינים, הגדול בן 9, 4 ו-2.2 הם שיחקו בכדור בחצר וכל כמה דקות הכדור עף לחצר שלנו. ושמעתי את הקטנטן בכל פעם מתחנף למישהו אחר כדי שיביא את הכדור. פעם ביקש שיבואו אלינו ללטף את הכלבה. ופעם ביקש שיבואו להריח פרחים ופעם סתם התחשק לו לצאת לטיול והיה חייב ליווי מבוגר.

בסיבוב החמישי בערך, כשהגיע עם האמא, היא אמרה חצי מתנצלת, ככה זה הקטנים האלה מנהלים אותנו. אבל אני ראיתי משהו אחר שקורה שם. משהו במדרג המשפחתי ובמאפייני האישיות.

אלפרד אדלר, הידוע בתאוריה שלו לגבי חיי המשפחה, מתאר את מיקום הילד בסדר הלידה במשפחה כבעל משמעות למאפייני האישיות שלו. מצאתי הקבלה רבה בין בני הנוער הספורטאים שפוגשת, לבין הסדר המשפחתי שאכן משפיע על מאפיינים המתבטאים בצורה זו או אחרת בספורטאיות של הילדים.

לפי אדלר:
הבכור: מתחיל את חייו כילד יחיד. לכן יש לו אפשרות לבחור את השביל בו יבחר להתפתח. על פי רב יבחר להיות אדם שמרני, מוביל מוסרית, מרצה את הוריו, עונה על ציפיותיהם ואחראי. יש מצבים בהם בעקבות מערכת יחסים לא טובה עם ההורים הוא יבחר בדיוק הפוך.

הילד השני-האמצעי: נולד כשכבר יש ילד אחד במשפחה שהוא מושא לחיקוי. אי לכך גדל תחרותי מאד אמביציוזי ומכוון מטרה.

הילד השלישי: מומחה בלתמרן בתוך משפחה שיש בה עוד ילדים. מניפולטור בעל קסם אישי.

ואילו בן יחיד: מוקף מבוגרים ולא "מודח" על ידי האח השני. מרגיש חובה לממש את ציפיות ההורים. מרגיש ייחודי ודורש זאת מהסביבה. הרבה פעמים חסר יוזמה, עצמאות ואחריות. הוא תלותי ומרוכז בעצמו. מתקשה להסתדר עם בני גילו.

נכון, זו אמירה כללית כמו הרבה תאוריות, והמציאות הרבה יותר פרטנית ודייקנית, אבל האם מיקום הילד במשפחה ישפיע על האופי אותו יגלה בספורט?

• מידת התחרותיות שלו
• הצורך לרצות את המאמן
• היכולת להסתדר עם אחרים בקבוצה
• היכולת לקחת אחריות על ארועים ועל ההתנהלות שלו
• המוכנות להיות יוזם
• רמת המוטיבציה שלו

כל אחד ממשתנים אילו הוא משמעותי להתפתחות הפסיכולוגית של הספורטאי וליכולת שלו להביא את הפוטנציאלשלו לידי ביטוי.

לעיתים היכולת שלנו כהורים, כמאמנים וכאנשי ספורט להבין את המקור של דפוסי ההתנהגות של הספורטאי שאיתנו, מקלה עלינו לדעת איך לעזור לו להצליח.

אל תהיו סטיגמטיים ואל "תכריעו" את דעתכם על אף אחד, אך אתם תגלו כמה מידע ועזרה טובה יכולה לצמוח מההבנה הזו לשני הצדדים.

אהבתם? שתפו את הפוסט:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

פוסטים נוספים

pexels vlada karpovich 4050296

מה הקשר בין אינטרנט לספורט

היום ילדים נולדים לתוך מכשירים חכמים שנושאים בתוכם מקורות מידע אין סופיים, הם יודעים להשתמש בהם ולשלוף אותם מהר מאיתנו ועדיין הם לא מספיקים להם בכדי להצליח בחיים.
הם חייבים ללמוד את הדרך

קרא עוד »
pexels cottonbro 3951375 1

ההומור שבספורט

ד"ר גיל גולדצויג, איריס הרץ ומיכל יערון מסבירים כיצד ניתן להשתמש בהומור להפגת מתחים וחרדות במהלך אימון או תחרות

קרא עוד »